افکار مزاحم هنگام مطالعه کنکور و امتحان

افکار مزاحم هنگام مطالعه کنکور و امتحان

مطالعه کنکور مبارزه با افکار مزاحم کنکور مبارزه با افکار مزاحم مطالعه علت افکار مزاحم مطالعه روش مقابله با افکار مزاحم کنکور روش رهایی از افکار مزاحم کنکور درمان افکار مزاحم مطالعه برخورد با افکار مزاحم هنگام مطالعه با افکار مزاحم هنگام مطالعه چه کنم؟ با افکار مزاحم مطالعه امتحان چه کنم؟ افکار مزاحم کنکور افکار مزاحم هنگام مطالعه افکار مزاحم امتحان نهایی

نحوه برخورد با افکار مزاحم هنگام مطالعه کنکور و امتحان

دانشجوفا: مشکل بعضی از دانش‌آموزان هنگام مطالعه کنکور و امتحان، عدم تمرکز و افکار مزاحم است و با داشتن ساعات مطالعه‌ی مناسب به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌‌رسند. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، افکار مزاحم است که با مقابله با آن یادگیری مفهومی و با تمرکز بالا صورت می‌گیرد. چند روش مهم برای مقابله با افکار مزاحم به شرح زیر است:

 

خط‌کشی زیر مطالب مهم

این کار سبب می‌شود ذهن شما به دنبال مطالب کلیدی هر پاراگراف یا خط برود و دیگر مجالی برای فکر کردن به مسائل دیگر نداشته باشد. این کار باعث تمرکز می شود و عمدتاً در درس‌های حفظی توصیه می‌شود.

 

کنترل ذهن

دریچه‌های ذهن در اختیار ماست. اگر خودباوری داشته باشیم و هنگام مزاحمت این افکار به خود بگوییم حالا فرصت آن نیست که به این افکار توجه کنیم، این افکار از ما دور می‌شوند. پس ذهن خود را هنگام مطالعه روی این دسته از افکار ببندیم.

 

نوشتن 

در مورد تصدیق و تاکید بر خود و عمیق ترین افکار و احساسات خود بنویسید. آزمایشات علمی ثابت کرده اند که نوشتن، سلامت جسمی و روانی بسیار گسترده ای را به ارمغان می آورد. نوشتن در مورد عواطف می تواند برای مقابله با افکار مزاحم و تکراری بسیار مفید باشد.

 

نفس عمیق بکشید

نفس کشیدنِ عمیق باعث می‌­شود سیستم اعصاب غیرارادی از حالت آماده باش برای ستیز یا گریز، به حالت آرامش و ثبات برسد. سعی کنید با سه شماره هوا را وارد ریه­‌ها کنید و با پنج شماره هوا را بیرون بدهید. در حالی که به آرامی نفس می­‌کشید، به هیچ چیز دیگر جز تنفس فکر نکنید. اگر پرش ذهن به سمت افکار دیگر داشتید، مشکلی نیست، فقط دوباره فکر خود را معطوف به نفس کشیدن کنید.

«« بیشتر بدانید  روش و تکنیک های مطالعه در تابستان برای کنکور

 

تکنیک فرمان ایست

زمانی که افکار مزاحم به مغز شما هجوم می آورند کافی است به خود فرمان ایست دهید تا افکار منفی هم بایستند در ابتدای امر که میخواهید این تکنیک را تمرین کنید سعی کنید این فرمان را با صدای بلند به ذهن خود مخابره کنید و پس از اینکه حرفه ای شدید صدای خود را پایین بیاورید ، وقتی افکار مزاحم شامل افکار منفی یا نگرانی در موردِ آینده،افکار جنسی،یا حسرت خوردن از گذشته به ذهن شما خطور کرد با صدای بلند بگویید ایست! باید یک شوک کوچک به ذهن و بدن خود وارد کنید، برای این کار یک کش به دست خود ببندید و هر وقت افکار منفی به ذهن شما هجوم آورد کش را بالا ببرید و رها کنید تا همراه با فرمان ایست به ذهن خود یک شوک کوچک هم به بدنتان وارد کنید،اگر نمیتوانید کش را همه جا با خود همراه داشته باشید از دست خود نیشگون بگیرید.

 

به روزای خوب فکر کن

افکار شیرین و خوب را جایگزین افکار منفی و تلخ کنید مثلا اگر موقع مطالعه این فکر منفی به ذهنتان خطور کرد که شما امتحاناتِ آتی را خراب میکنید و نمیتوانید نمره خوبی بگیرید سعی کنید چند لحظه به این فکر کنید که کارنامه تان را گرفتید و از نمرات خوبتان بسیار خوشحال هستید به این تکنیک تکنیک جایگزینی افکار میگویند یعنی شما افکار مثبت را جایگزین افکار منفی میکنید.

تهیه و ویرایش شده توسط دانشجوفا،برگرفته شده از میگنا،چطور،استراتژی مطالعه،کانون

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرت چیه؟

نظرات شما را با جان و دل می خوانیم و پاسخ خواهیم داد . . .

2 × 5 =

عضویت در کانال تلگرام کنکور 98میخوام عضو بشم !
+ +