بعد از کنکور چیکار کنیم؟|باید و نبایدهای بعد از کنکور

بعد از کنکور چیکار کنیم؟|باید و نبایدهای بعد از کنکور

راه های کنترل اضطراب و استرس بعد از کنکور

همه چیز درباره بعد از کنکوز کنکور کنترل رفتار بعد از کنکور کنترل استرس بعد از کنکور رفتار بعد از کنکور بعد ازکنکور باید چکار کنیم؟ بعد از کنکور چگونه رفتار کنیم؟ بعد از کنکور باید چکار کرد؟ بعد از کنکور اضطراب بعد کنکور استرس بعد کنکور

دوران كنكور معمولا يكى از پر تنش ترين دوران هاي زندگى است.  مطمئنا به خاطر سپردن حجم زيادى از اطلاعات و گوشزد مداوماطرافيان در مورد مهم بودن اين آزمون و تأثير آن بر آينده شما، استرس زيادى را به شما وارد كرده است. حال كه اين آزمون را پشت سر گذاشته ايد، بدانيد دورانى كه بايد منتظر نتايج بمانيد نيز خود دورانى پر استرس محسوب ميشود؛ بخصوص اگر ندانيد كه نتايج اين آزمون چه خواهد شد، و تا مشخص شدن نتايج، احساس بلا تكليفى خواهيد داشت؛ اما بايد بدانيد كه مهم نيست كنكور را چگونه پشت سر گذاشته ايد، و در اين مقطع، استرس هيچ كمكى به شمانميكند؛ البته حرف زدن در اين مورد، بسيار آسان تر از عمل كردن به آن است.

برخى از شما ممكن است در زماني كه منتظر نتايج اوليه آزمون سراسري هستيد، مرحله بعدى را در ذهن خود برنامه ريزى كرده باشيد، ولى برخى هنوز برنامه خاصى را براى بعد از آزمون سراسري خود نريخته اند. به هر حال، واقعيت اين است كه در نهايت همه بايد منتظر نتايج كنكور شويد. اگر شما هم جز آن دسته افرادى هستيد كه بعد از كنكور همچنان استرس دارند، نگران نباشيد! در اينجاراهكارهايى را خواهيم گفت تا در اين دوران از استرستان كاسته شود.

مقایسه نکن

* برخى از افراد، از اينكه بلافاصله با دوستانشان در مورد آزمون سراسري و سؤالات آن صحبت كنند آرام ميشوند. صحبت در مورد اينكه چه سؤالاتى را درست پاسخ داده و چند درصد اشتباه داشته ايد و مقايسه خود با دوستانتان، كاري است اشتباه؛ در مورد آزموني مانند كنكور كه نتايج آن را نميتوان به اين راحتى حدس مخصوصا زد و يا خود را با ديگران مقايسه كرد. انجام اين كار، تنها موجب افزايش بي مورد استرس در شما شده و بدون اينكه از نتيجه امتحان خود مطمئن باشيد، باعث ميشود كه خود را دچار ناراحتى و دلهره كنيد. به خاطر داشته باشيد كه همواره بعد از يك آزمون پر استرس، مغز شما قادر به فكر كردن به صورت منطقى و درست شما بلافاصله بعد از امتحان، احساس خواهيد كرد كه عملكردى نيست و احتمالا بسيار بدتر از عملكرد واقعى خود داشته ايد. به خود فرصت دهيد و صبر كنيد تا آرام شويد و بعد نتايج آزمون را با خود بررسى كنيد

به انتخاب رشته های دیگر هم فکر کن

* حتى اگر پاسخ صحيح سؤالات را هم بررسي كرده باشيد، مطمئنا نمی توانید نتیجه اصلى را درست همان طور كه هست پيش بينى كنيد. همچنين اگر هم مطمئن باشيد كه نتيجه دلخواه خود را نخواهيد گرفت، بايد به خاطر داشته باشيد كه همواره انتخابهاى ديگرى هم به غير از آنچه ايده آل شماست وجود دارد، و بهتر است كه همه انتخاب ها و گزينه هاى موجود را در نظر بگيريد تا بتوانيد بعد از مشخص شدن نتايج، بهترين تصميم را بگيريد. اين فكر اشتباه را كه فقط يك انتخاب يا يك رشته خاص ميتواند موجب موفقيت شما شود، از خود دور كنيد.

ورزش کن

* به فعاليت و ورزش بپردازيد. ممكن است كه درست بعد از كنكور، چندان حس و حال اينكه يك ورزش جدى را شروع كنيد نداشته باشيد، ولى ميتوانيد ورزشى
متعادل را آغاز كنيد؛ بخصوص كه بسيارى از كنكوريها در سال آخر تحصيلى خود و قبل از كنكور، از ورزش كردن غافل ميشوند. ورزش به شما آرامش ميدهد، در بدن شما آندورفين ايجاد كرده و مانند يك مسكن طبيعى عمل ميكند. سعى كنيد كه ورزشهاى پر تحرك و هوازى، مانند دويدن، شنا، دوچرخه سوارى و حتى تند راه رفتن را امتحان كنيد. ورزش، نه تنها از استرس شما ميكاهد، بلكه وضعيت خوابتان را نيز بهتر كرده و بر حال عمومى شما نيز تأثير بسيار مثبتى ميگذارد. اگر از ورزش كردن روزانه به طور مستمر تنبليتان ميآيد، از برنامه ورزشى چند روز در هفته آغاز كنيد.

برو دنبال تفریح

* فعاليت هايى را كه به آن علاقه مند هستيد دوباره از سر بگيريد. بسيارى از كنكوري ها در سال آخر قبل از كنكور، فعاليت هاى خارج برنامه و تفريحى خود را به دليل حجم درسى بالا كنار ميگذارند. صرف نظر از نتيجه آزمون سراسري، اكنون وقت آن است كه به دليل درس خواندنها و تالشهايى كه براى اين آزمون كرده ايد، خود را تشويق كرده و از اوقات فراغت خود لذت ببريد و به انجام فعاليت هايى كه به آنها علاقه منديد بپردازيد. اكنون بهترين فرصت است تا هنر، موسيقى، نقاشى و هر فعاليت مفيدى را كه از انجام آن لذت ميبريد، دنبال كنيد.

*كارى انجام دهيد كه شما را بخنداند. فيلم كمدى تماشا كنيد و با كساني كه به شما انرژى مثبت ميدهند معاشرت كنيد و اين گونه از فشار درسى كه درسالهاى اخير روى شما بوده است، دور شويد. مطالعات نشان داده است كه احساسات هم درست مانند يك بيمارى ويروسى ميتوانند منتقل شوند. اگر با كسانى باشيد كه همواره از نتايج امتحان اضطراب دارند و مدام درباره آن صحبت ميكنند، شما هم به آرامش نخواهيد رسيد.

افکار منفی ممنوع!

* از نشخوار افكار خود بپرهيزيد. نشخوار كردن افكار، يك چرخه معيوب است كه باعث ميشود شما مدام به يك موضوع خاص فكر كنيد؛ بدون اينكه موضوع جديدى براى اضافه كردن به افكارتان وجود داشته باشد. اين حالت بعد از امتحان زياد اتفاق مي افتد؛ ولى بايد به خاطر داشته باشيد كه نگرانى درباره موضوعى كه در مورد آن ديگر كارى از دست شما ساخته نيست، نه تنها تأثير مثبتى نخواهد داشت، بلكه استرس شما را بيشتر خواهد كرد. روشهايى براى مقابله با اين چرخه معيوب وجود دارند: اول اينكه به جاى تكرار افكار بيهوده، به دنبال راه حل باشيد. نگران بودن در مورد نتايج بد امتحان كه گذشته است، هيچ چيز را در مورد آن تغيير نمي دهد، ولى ميتواند روى عملكرد شما در آينده تأثير بگذارد.

یه مطلب خوب(خواستی ببین!)
بودجه بندی ریاضی انسانی کنکور98

از اتفاقات،درس بگیر!

سعى كنيد دلايلى را كه موجب شده اند شما به نتيجه دلخواه خود نرسيد پيدا كرده و در آينده از آنها درس بگيريد.انجام اين كار، عملكرد شما را در آينده مثبت خواهد كرد. دوم اينكه سعى كنيد بخشى از استرس امتحان مربوط به مسائل بفهميد كه از چه چيزى نگرانيد. معمولا بعد از امتحان است. اينكه ديگران در مورد شما چه فكر ميكنند و چگونه در مورد شما قضاوت ميكنند يا چه انتظاراتى از شما دارند، ممكن است كه شما را نگران كند.

همه چیز درباره بعد از کنکوز کنکور کنترل رفتار بعد از کنکور کنترل استرس بعد از کنکور رفتار بعد از کنکور بعد ازکنکور باید چکار کنیم؟ بعد از کنکور چگونه رفتار کنیم؟ بعد از کنکور باید چکار کرد؟ بعد از کنکور اضطراب بعد کنکور استرس بعد کنکور

دلیل نگرانی هات رو پیدا کن

*فهميدن دليل واقعى نگراني تان ميتواند به شما كمك كند تا بتوانيد با چنين مسائلى راحت تر كنار بياييد، و در آخر، يك بازه زمانى ٢٠ تا ٣٠ دقيقه اى را براى نگران بودن خود تعيين كنيد. انجام اين امور به شما كمك ميكند تا به جاى ناديده گرفتن نگراني هايتان، تنها در اين بازه زمانى كه مشخص كرده ايد نگران باشيد. زمانِ بگيريد و با تمام شدن وقت نگرانى، شروع به پرورش افكار مثبت در ذهن تان كنيد.

اطلاع از زمان اعلام نتایج کنکور

زمان دقيق اعلام نتايج را به خاطر بسپاريد. اين موضوع به شما كمك ميكند تا به جاى نگراني هاى هر روزه، تا زماني كه نتايج مشخص شوند، از استرس و اضطراب دور باشيد.

می توانید ببینید : تاریخ دقیق اعلام نتایج کنکور97

توانایی هات رو بشناس

– به خودتان در رسيدن به اهدافتان كمك كنيد. اگر در اين مقطع، مهمترين افكارتان اين است كه بعد از گرفتن نتايج چه تصميمى بايد بگيريد، اكنون بهترين زمان است كه ميتوانيد براى رسيدن به تصميم درست به خود كمك كنيد. اول از همه از خود بپرسيد كه «من به طور ذاتى در انجام چه كارهايى ماهر هستم؟» «از انجام چه كارهايى بيشتر لذت ميبرم؟» شايد حتى در مدتى كه مشغول آماده شدن براى كنكور بوده ايد، فرصت كافى براى فكر كردن به اين موضوعات را نداشته ايد، و اكنون فرصتى است تا مسيرها و اهداف احتمالى زندگى خود را مشخص كنيد، و البته اين تصميمات در طول زمان ممكن است كه تغيير كنند؛ ولى به طور قطع، اولين قدم، همين مشخص كردن هدف و مسير خواهد بود

همه جوانب رو بسنج!

* بر اساس نتايجى كه ممكن است از آزمون سراسري تان بگيريد، در ذهن خود براي گرفتن چندين تصميم و دست زدن به چند انتخاب برنامه ريزى كنيد. برنامه
اوليه را براى زمانى بريزيد كه نتيجه كنكور به همان خوبى يا حتى بهتر از آنچه فكر ميكرديد، شود.

* تصميم دوم خود را براى زمانى بگيريد و هدفگذارى كنيد كه نتيجه، بدتر از انتظار شما شود، ولى هنوز براى شما بدترين حالت ممكن نيست، و برنامه ريزى سوم را براى زمانى به طور آماده در دست داشته باشيد كه احتمال دارد بدترين نتيجه ممكن را از كنكور بگيريد. در مورد اين برنامه ها با خانواده خود و اطرافيان و نزديكانتان نيز صحبت كنيد تا در گرفتن تصميمات درست، آن هم در چنين دوران پر استرسى، به شما كمك كنند. اين برنامه ريزي ها استرس شما را به ميزان زيادى كم كرده و به شما كمك ميكنند تا خود را براى رويارويي با هر نتيجه اى آماده كنيد، و حتى در بدترين حالت ممكن، بتوانيد بر خودتان مسلط شده و يك تصميم درست و منطقى بگيريد.

یادت نره تو بهترینی

* همواره به خود ياد آورى كنيد كه شما تنها مي توانستيد تا همين جا هر آنچه را كه از دست تان بر مي آمد براى گرفتن بهترين نتيجه در كنكور انجام دهيد و از اينبه بعد ديگر نتيجه اين آزمون در كنترل شما نيست و شما در مورد نتیجه آن كارى نميتوانيد انجام دهيد. فكر كردن به اما ها و اگر ها، تنها وقت شما را تلف
خواهد كرد. از سرزنش كردن خود دست بكشيد و خود را از فكر و خيال بي مورد خالص كنيد. گذشته را كنار گذاشته و به آينده فكر كنيد

تحقیق کن درباره رشته ها و دانشگاه های مختلف

* و بالاخره مهمترین کاری که می توانید در این روزها انجام دهید، اطلاع از رشته های دانشگاهی و مراکز آموزش عالی است. سعی کنید که دربارۀ همۀ رشته ها )هر چند در ابتدای امر حس می‌کنید که به آنها علاقه ای ندارید( اطلاعات کسب کنید و با دانشگاههای مختلف و امکانات آنها آشنا شوید؛ زیرا زمانی که نتايج اوليه آزمون سراسري اعلام میشود، فرصت شما برای انتخاب رشته کم است و زمان زیادی برای کسب اطلاعات کافی در اين زمينه ندارید. برای کسب اطلاع در اين مورد، میتوانید به موتورهای جست و جوگر، سایت های دانشگاه ها، فارغ التحصیلان سال های اخیر یا دانشجویان سالهای سوم و چهارم رشته های مختلف و کتاب هايي كه در زمينه آشنايي با رشته های دانشگاهی نگاشته شده اند، مراجعه نمایید./پیک سنجش

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.