بی دقتی های سر جلسه آزمون و کنکور

بی دقتی های سر جلسه آزمون و کنکور

کاهش بی دقتی های سر جلسه کنکور و آزمون کاهش بی دقتی سر جلسه آزمون چگونه دقت خود را افزایش دهیم چند راهکار برای کم کردن بی‌دقتی در کنکور سراسری چند راهکار برای کم کردن بی دقتی در کنکور سراسری هفت توصیه برای کاهش بی‌دقتی در آزمون نحوه کاهش بی دقتی در آزمون ها و کنکور مدیریت جلسه کنکور مدیریت آزمون آزمایشی روش های کاهش بی دقتی آزمون راهکاری برای کاهش بی دقتی در آزمون تستی و کنکور سراسری راهکار های کاهش بی دقتی در آزمون و مطالعه چیست؟ راه های افزایش دقت و تمرکز کنکور راه های افزایش دقت در آزمون جلسه کنکور بی‌دقتی؛ مشکلی رایج در میان دانش‌آموزان بی دقتی و پیشرفت؟ بی دقتی های کنکور بی دقتی های سر جلسه آزمون بی دقتی های آزمون بی دقتی در کنکور افزایش بی دقتی های کنکور

دانشجوفا: وقتی از جلسه ی آزمون و کنکور خارج می شوید، احساس خوبی دارید. حس می کنید موفق شده اید با اتکا به قدرت علمی خود در همه ی دروس درصد مورد انتظار خود را کسب کنید. اما اتفاق ناگوار وقتی می افتد که پاسخنامه ی خود را با کلید آزمون مقایسه می کنید. همه ی در صدها به طور چشم گیری با درصدهای مورد انتظار متفاوت است.

این اتفاق برای عده ی زیادی از داوطلبان رخ می دهد و به همین سادگی نتایج سالها تلاش آنها در معرض خطر قرار می گیرد. اما علت چیست…..؟
اگر با این افراد صحبت کنید روی یک پاسخ اتفاق نظر دارند. «بی دقتی»

اما آیا راه حلی وجود دارد. بعضی از داوطلبان احساس می کنند بی دقت هستند و بر این باورند که این بی دقتی ذاتی است. در حالی که این باور به کلی غلط است، واقعیت این است که ریشه ی بی دقتی عدم تمرکز است و تمرکز امری اکتسابی است. در نتیجه می توان با افزایش تمرکز بر این بی دقتی ها غلبه کرد. فقط کافی است ریشه ها شناسایی شوند و با انجام تمرین های مناسب آنها را برطرف کنیم.

 

مهم ترین بی دقتی های آزمون و کنکور

یکی از مهم ترین و رایج ترین بی دقتیها، اشتباه خواندن صورت پرسش و بعضا اشتباه خواندن گزینه هاست. این بی دقتی معمولا در انتهای متن پرسش ها رخ می دهد. مثلا خواندن است به جای نیست، یا نادیده گرفتن کلمه ی به جز در انتهای پرسش. دلیل این بی دقتی استرس ناشی از احساس کمبود وقت است که سبب ایجاد دور باطل عجله و استرس در داوطلب می شود.

باید به این نکته توجه کرد که زمان اختصاص داده شده به پرسش باید صرف دو مقوله شود اول خواندن پرسش و دوم حل آن. مخصوصا در دروس عمومی بیشتر زمان مربوط به خواندن پرسش است و تجزیه و تحلیل پرسشها زیاد زمان بر نیست، در نتیجه مهم ترین بخش پرسش، درست خواندن آن است. باید با آرامش و بدون عجله پرسش را خواند و بهترین راه برای از بین بردن این اشتباه، تمرین خواندن سریع و بدون اشتباه پرسشها در تست های زمان دار و آزمون های آزمایشی است.

اما گاهی پرسش به درستی خوانده می شود اما در هنگام انتقال گزینه ی درست به پاسخنامه، داوطلب گزینه را به اشتباه وارد می کند. مثلا گزینه ی مورد نظر ۴ است اما داوطلب به اشتباه گزینه ی ۱ را انتخاب می کند. دلیل این بی دقتیها معمولا کاهش غیر ارادی توجه است. به این معنی که داوطلب پس از کشف پاسخ صحیح احساس می کند کار به پایان رسیده و باید توجه خود را به پرسش بعد معطوف کند و در نتیجه در مرحله ی انتقال پاسخ، دچار کاهش تمرکز می شود. این اشتباه در دروس محاسبه ای به شکلی متفاوت نیز اتفاق می افتد. مثلا وقتی پاسخ پرسش عدد ۱ است و این عدد در گزینه ی دو درج شده است، داوطلب به جای گزینه ی ۲ گزینه ی ۱ را انتخاب می کند و علی رغم تسلط علمی، نمره ی پرسش را از دست میدهد.

این بی دقتی ها معمولا کاهش غیر ارادی توجه است. به این معنی که داوطلب پس از کشف پاسخ صحیح احساس می کند کار به پایان رسیده و باید توجه خود را به پرسش بعد معطوف کند و در نتیجه در مرحله ی انتقال پاسخ، دچار کاهش تمرکز می شود. این اشتباه در دروس محاسبه ای به شکلی متفاوت نیز اتفاق می افتد. مثلا وقتی پاسخ پرسش عدد ۱ است و این عدد در گزینه ی دو درج شده است، داوطلب به جای گزینه ی ۲ گزینه ی ۱ را انتخاب می کند و علی رغم تسلط علمی، نمرهی پرسش را از دست میدهد.

برای پرهیز از این بی توجهی باید داوطلب تمرین کند که بعد از پیدا کردن گزینه ی درست، مقداری درنگ کند تا دچار کاهش تمرکز نشود سپس گزینه ای درست را در پاسخ نامه علامت بزند. هم چنین او می آموزد که تا زمان ورود پاسخ در پاسخ نامه شماروی گزینه را در ذهن خود تکرار کند و پس از پر کردن گزینه نیز یک بار دیگر پاسخ نامه را کنترل نماید. این کار نیز نیازمند تمرین در زمان تست زدن است که توصیه می شود داوطلبان حتی در زمان هایی که آزمون نمی دهند نیز از برگه های پاسخنامه ی مشابه پاسخنامههای آزمون اصلی استفاده کنند.

این اتفاق نیز زیاد می افتد که داوطلبی گزینه را به درستی انتخاب می کند ولی مثلا به جای پر کردن گزینه ی۳ پرسش ۴۴، گزینهی ۳ پرسش ۴۵ | یا گزینه ی ۳ پرسش ۴۳ را پر می کند. این پدیده وقتی اتفاق می افتد که داوطلب به غلط احساس می کند پرسش قبل را پاسخ داده و در نتیجه پاسخ را در خانه های مربوط به پرسش قبل وارد می کند.

راه حل برطرف کردن این اشتباه نیز مانند دسته ی دوم، این است که قبل از پر کردن گزینه ی درست حتما باید گزینه و شماره ی پرسش بررسی شود.

یکی از اشتباهای رایج که لطمه های جبران ناپذیر به داوطلبان وارد می کند، وارد کردن دسته جمعی پرسش ها در پاسخ برگ است. برخی داوطلبان فکر می کنند اگر مثلا پرسش های ۱ تا ۱۰ را پاسخ دهند و سپس همه را یک جا در پاسخنامه وارد کنند، در زمان صرفه جویی کرده اند در حالی که این کار ضریب خطا در وارد کردن پاسخ ها را بالا می برد. علاوه بر این ممکن است در حین پاسخ به پرسش ها، زمان به پایان برسد و داوطلب تعداد زیادی از پرسش ها را حل کرده باشد ولی وقت نکند و پاسخ ها را اشتباه وارد کند. در نتیجه اکیدا توصیه می شود پرسش ها به صورت یک به یک در پاسخ برگ وارد شوند./گزینه دو

تبلیغات

اگر در زمینه تحصیلی و آزمون سراسری ( مشاوره اختصاصی کنکور ۹۸ ، برنامه ریزی تحصیلی ، قبولی تضمینی ، معرفی بهترین منابع ، تکنیک مطالعه و... ) نیاز به مشاوره و یا راهنمایی دارید ،
از خط ثابت با شماره 9099071613 ( از سراسر کشور ) تماس بگیرید.
پاسخگویی کارشناسان مشاور گروپ از 8صبح الی 12 شب

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظــــر شما چیه ؟

نظرات و پیشنهادات شما موجب حمایت و دلگرمی ماست

نظرات شما پس از ارسال،حداکثر ظرف چند ساعت توسط مدیریت تائید خواهند شد

عضویت در کانال تلگرام کنکور 98عضو میشم ! (فیلتر شکن باید روشن باشه)
+ +