تحلیل آزمون قلم چی 18 آبان 97

تحلیل آزمون 18 آبان قلم چی 97

قلمچی روش تحلیل آزمون قلم چی 18 آبان دانلود پاسخنامه سوالات آزمون 18 آبان قلم چی 97 دانلود سوالات آزمون 18 آبان قلمچی 97 دانلود آزمون قلم چی 18 آبان نظام جدید دانلود آزمون قلم چی 18 آبان 97 تحلیل سوالات سخت آزمون 18 آبان قلم چی تحلیل سوالات آسان و متوسط آزمون 18 آبان قلم چی 97 تحلیل دروس عمومی ازمون 18 آبان قلم چی تحلیل آزمون های آزمایشی قلم چی تحلیل آزمون قلم چی تحلیل آزمون دروس تجربی 18 آبان قلم چی تحلیل آزمون 18 آبان دوازدهم قلمچی تحلیل آزمون آزمون های قلم چی کنکور 98 آزمون ریاضی فیزیک 18 آبان قلمچی 97 آزمون ریاضی 18 آبان کانون قلم چی آزمون تجربی 18 آبان کانون قلم چی آزمون تجربی 18 آبان قلمچی 97 آزمون 18 آبان قلم چی 97

دانشجوفا: از سری مطالب آزمون های آزمایشی،قصد داریم در این مطلب برای داوطلبان کنکور 98 نظام جدید ، تحلیل آزمون 18 آبان قلم چی 97 را برای دروس عمومی و اختصاصی آماده کنیم.تحلیل آزمون ها توسط اساتید برجسته کنکور صورت می گرند و شامل بررسی تمامی سوالات آزمون خواهد بود.

 

تحلیل آزمون 18 آبان قلم چی 97 نظام جدید توسط اساتید زیر :

فارسی: امیرنجات شجاعی
دین و زندگی: احسان هندی
عربی،زبان قرآن: مصطفی خاکبازان
زبان انگلیسی: مجتبی محمودی
زیست شناسی: فرزاد صادقیان
ریاضی تجربی: آریان حیدری
حسابان: سیروس نصیری
گسسته : سعید قندچی
هندسه: حسین پیرزاد
شیمی: رضا مصلایی
فیزیک: علیرضا عربشاهی

 

 

تحلیل دروس عمومی و اختصاصی ریاضی فیزیک آزمون 18 آبان قلم چی 97 (نظام جدید)

درس: فارسی
تحلیلگر : امیرنجات شجاعی

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: % 35

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد است: تنها از نظر شکلی: تست های 4-6-7-14-15-16-17

– تست های ساده:  3-6-7-11-12-19-20

– تست های دشوار: 4-9-15-17-18

-تست های چالشی مثبت و دلیل:
4- انتخاب گزینه ها مناسب است.
7-از غلط انداز نسبتا مناسبی در گزینه پاسخ استفاده شده است.
13- وجود تلمیح در بیت های «ب» و «د» تا حدودی سوال را تقویت کرده است.
17- انتخاب بیت ها سنجیده بود.

– تست های چالشی منفی و دلیل:
1- شکل سوال تا حدودی خلاقانه است، اما محتویات سوال با اشکالی رو به روست:
واژه «منّت» در واقع دو کاربرد مثبت و منفی دارد: یکی «شکر و سپاس» و دیگری «به رخ کشیدن شکر و سپاس» و نباید آن ها را دو معنی جداگانه پنداشت. در واقع، معنی یکی ست و کارکرد متفاوت است. در ضمن، مورد سوال قرار دادن واژه «کرامت» در معنی «توانایی خرق عادت اولیاء الله» خارج از بودجه کتاب های درسی جدید است و با توان تحلیل مخاطب هم مناسبت چندانی ندارد. این واژه 5 بار در کتاب دوازدهم مطرح شده و در همه موارد صرفا به معنی «بخشش» آمده است. احتمالا طرّاح محترم محتویات کتاب های نظام قدیم را در نظر داشته اند. همچنین با توجه به امکان دوگانه خوانی و تعابیر متفاوت، مناسب بود در انتخاب بیت الف نیز تجدید نظر می شد.

2- سوال با توجه به استانداردهای زمانی برای پاسخگویی مناسب نیست. (بررسی حدود 8 سطر و بیشتر از 130 واژه، طیّ حدود 43 ثانیه)

5- مشخص نشدن حذف «فعل» در صورت سوال نادرست است و برای دانش آموز ایجاد سردرگمی می کند و از سویی موجب می شود صحت علمی سوال مورد تردید قرار بگیرد. به عنوان مثال حذف نهاد به قرینه لفظی در همه گزینه ها وجود دارد.

از سویی گزینه 3 نیز ب خلاف تصور طراح محترم، حذف به قرینه لفظی ندارد، بلکه قرینه حذف، معنوی است. احتمالا طراح، به ساختمان جمله توجه نداشته است. این جمله مرکب است و نباید آن را با موارد تاخیر فعل در جمله های همپایه اشتباه بگیریم. شرایط حذف در جملات همپایه با حذف در جملات مرکب یکسان نیست و از آموخته های دانش آموز هم خارج است.

9- در گزینه3 اشتباه در درج بیت ممکن است دانش آموز را در دریافتن معنی با مشکل مواجه کند: «زینهار» به اشتباه به جای «زین ها» آمده است.

12-به کاربردن دو سوی واژه ای متشابه (فراق و فراغ) در گزینه 2 و 4 این سوال، با استانداردهای آزمون سازی مبحث املا فاصله دارد. (پاسخ نیز گزینه 4 است!)
13-در بخش پاسخ اشتباهی وجود دارد. بر خلاف نظر طراح محترم، هدهد استعاره از دل است و نه معشوق.
19- این سوال با سوال 7 همپوشانی دارد.

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون :
به طور کلّی جز در دو مورد، سوالات بدون اشکال اساسی بود.

–  توصیه استاد برای آزمون بعدی ( ۲ آذر):

در قلمرو زبانی
معنی واژه: ضرورت توجّه بیشتر دانش آموزان به واژگانی که در واژه نامه به معنی آن ها اشاره شده است.
املا: توجّه بیشتر به واژگان هم آوا
زبان فارسی: توجّه به موارد دستور تاریخی: کاربرد تاریخی افعال (همی رفت، برگاشتن و …)/ تحول معنایی (سوداگر و …) و نوشتاری (سپید و …) واژگان / ممال شدن واژه ها

قلمرو ادبی
توجّه بیشتر به دو آرایه جناس (همسان و ناهمسان) و اغراق

قلمرو فکری
ضرورت توجّه بیشتر به مفاهیم درس طوطی و بقال و کوزه در فارسی 1 و درس های دماوندیّه، مست و هشیار و شکرِ نعمت در فارسی 3
توجّه به موضوع و سیر روایت ها در اشعار حماسی
توجّه به زمینه های حماسه

 

 

درس: عربي
تحلیلگر : مصطفي خاكبازان

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ٤٠ درصد

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: تعداد كمي از سوالات (برخلاف سوالات تجربي!)

– تست های دشوار: ٣٥-٣٦

– تست های چالشی مثبت و دلیل:  ٣٦( سوال زيبايي است از انواع ماضي استمراري)

– تست های چالشی منفی و دلیل: ٢٦

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:
*سوالات آزمون رشته رياضي مناسب نيست حتي در تايپ هم با سوالات تجربي متفاوت است ! به نظر مي رسد سوالات مناسب براي تجربي انتخاب مي شود و سوالات مانده براي رياضي! البته باز در اين آزمون بهتر شده است در آزمون قبل خيلي حادتر بود!
اميدوارم كسي اين نكته را به عزيزان قلمچي برساند. (ابتدا وقتي سوالات متفاوت بود من خوشحال شدم گفتم بچه ها دو نوع سوال مي بينند ولي حالا بهتر است خواهش كنيم يكسان باشد!)

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
حتما سوالات رشته تجربي را هم حل كنيد
حتما روي درس ٦ دهم دقت كنيد
درس١ دوازدهم را هم كاملا مرور كنيد. تست درك مطلب را فراموش نكنيد…

 

 

درس: دین و ندگی
تحلیلگر : سید احسان هندی

-درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ۸۰ درصد

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: ٤١،٤٢،٤٣،٤٦،٤٨،٥٧و ٥٨

-تست های ساده: ٤٥،٤٦،٥٢و ٥٥

-تست های دشوار:  ٤٨،٤٩،٥٧ و ٥٨

-تست های چالشی مثبت و دلیل:
٤١،٤٣ و ٤٨ سوال هاي خلاقانه با ادبيات مشابه كنكور

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون: ازمون امروز ازمونی با سطح دشواری مشابه کنکور بود شما دانش اموزان باید با بررسی این ازمون به اهمیت ایات در کتاب درسی بیشتر واقف شوید .و هم چنين ارتباط بيت ها با ايات را استخراج كنيد

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
.ازمون ۲ اذر نیز یکی از ازمون های بسیار خوب برای جمع بندی نیم سال اول دوازدهم است .فرصت ها هم چون ابر در گذرند از زمانتان بهتر استفاده کنید.

 

 

درس: زبان انگلیسی
تحلیلگر :  مجتبی محمودی

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ۳۰ درصد

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: تستهای گرامر و واژگان

– تست های ساده: 63.65.66.70.71

– تست های دشوار: 64.67.68 برای خیلی از دانش آموزان سخت بوده است

– تست های چالشی مثبت و دلیل: ۶۱ به دلیل استفاده از کلمهpolice ,
۶۴ و ۷۲

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون: دانش آموزان عزیز توجه دارند که در کنکور دو متن داده می شود و ترکیب تستهای گرامر و واژه ممکن است متفاوت باشد پس باید از لحاظ زمان بندی خودتان را برای یک آزمون متفاوت آماده کنید

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
به نظرم تا جایی که می توانید روی بالا بردن توان واژگان خودتان برنامه ریزی کنید.دوستان بالا بردان توان واژگان فقط حفظ کردن لغت نیست بلکه سعی کنید تا جایی که می توانید جمله و متن های متنوع بخوانید و تست بزنید.نتیجه این آزمون را هم فراموش کنید و روی نقاط ضعف و قوت خودتان کار کنید.مطمئن باشید که با این روش موفقیت خودتان را در کنکور تضمین میکنید.

 

 

درس: حسابان
تحلیلگر : سیروس نصیری

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری : 30

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: 83-85-87-89-91-93-97-100-110

– تست های ساده: 83-90-92-92-94-95-96-97-101-110

– تست های دشوار:  81-82-86-88-90-104-105-106-107-108

– تست های چالشی منفی و دلیل: 107 هضم این سوال برای دانش آموز دشوار است.

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون: در این آزمون سولات تقسیم خیلی شبیه هم بودند. چندین سوال با یک رویکرد خوب نیست. در کل آزمون متوسط رو به پایین است. و سوالات بهتری میتوانستیم داشته باشیم.

 

 

درس: رياضيات گسسته
تحلیلگر : سعيد قندچي

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری:
تقريبا تمام سوالاتي كه در ازمون امده بود امكان امدن در كنكور سراسري را دارد. ( مشابه انها در كنكور نظام قديم امده است)

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد:
١٢٥ تا ١٣٠
١٥٩-١٥٨-١٥٣-١٥١

– تست های ساده:
١٢١-١٢٣-١٢٥-١٥٢

– تست های دشوار:
١٢٦-(بخاطر برسي جوابها)١٢٤
١٥٦-١٥٣

-تست های چالشی مثبت و دلیل : 
١٢٦-١٣٠-١٢٧( بخاطر پرداختن به مفهوم دسته همنهشتي)
١٥١-١٥٣( سوال خوبي است كه نمونه ان در تمرينات كتاب هست)

-سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون: 
ازمون خوبي است ولي بايد دقت كرد يكي از پارامترهاي مهم ، زمان است. با توجه به زمان ازمون متوسط رو به بالا است
توصيه مي كنم ازمون دقيق تحليل شود.
در درس امار و احتمال سوالات خوب و دقيق بود ( اما دقت بالا و سرعت لازم داشت)و مطالب مهم را پوشش داده بود.سطح امار و احتمال متوسط رو به بالا بود

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
توصيه اكيد با توجه به بودجه بندي ازمون بعدي برسي اشكالات تست هايي كه در گذشته زده ايد و برسي متن كتاب درسي و تمرينات ان. بطور كلي در درس گسسته زدن تست نقش بسيار زيادي در بهبود عملكرد دارد.
در درس احتمال اول تمرين هاي كتاب را حل كنيد و متن را خوب بخوانيدو بدانيد مبحث بسيار مهمي است و وقت گذاري زيادي به نسبت به ساير مباحث دارد. ويژگي بخش احتمالات با توجه به مفهومي بودن ان، تست زياد را طلب مي كند

 

 

درس: هندسه
تحلیلگر : حسین پیرزاد

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: بالای ۸۰ درصد

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: سوال ۱۲۰، ۱۱۹ ، ۱۱۶ ،۱۱۳ ،۱۱۵

-تست های ساده: ۱۱۱ ،۱۱۲ ، ۱۱۴ ،۱۱۷ ،۱۱۶

-تست های دشوار : ۱۱۸ ، ۱۱۹

– تست های چالشی مثبت و دلیل:  ۱۱۹ به دلیل اینکه داوطلبانی قادر به حل آن می باشند که مفهوم وارون وتعویض پذیری را کاملا درک کرده باشند .

– تست های چالشی منفی و دلیل:
تست۱۱۷ مناسب این آزمون نمی باشد زیرا بیشتر یک سوال آنالیز ترکیبی است وباتوجه به اینکه آنالیز چندماه دیگر درکتاب گسسته مطرح میشود طرح چنین سوالی از لحاظ زمانی ومکانی نامناسب است .

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:
آزمون بسیار استاندارد و مناسبی بود وباتوجه به اینکه سال اول نظام آموزشی جدید است قطعا داوطلبانی موفق اند که کتاب درسی را اولویت خود قرار دهند ودر این آزمون بجز سوال ۱۱۷ و ۱۱۸ و ۱۱۳ سایر سوالات دقیقا ردپای مستقیمی در کتاب درسی داشت و به نوعی این ویژگی مهم کنکور سال آینده را لحاظ کرد .بازهم برای بار آخر از دوستان ودانش آموزان عزیزم میخواهم که کتاب درسی را محور والویت قرار دهید .

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
باتوجه به تجربه این آزمون و آشنایی شما با سبک سوالات،سعی کنید پرامید وبا انرژی از امروز حتما خودتان را به سرفصل آزمون بعدی برسانید ویادمان باشد برای موفقیت در کنکور سراسری باید روند موفقیت ازیک زمان شروع شود .هیچکس با معجزه سرجلسه کنکور موفق نمیشود مگر آنکه در آزمونهای آزمایشی از یک زمان به بعد به این باور برسد که موفقیت ممکن و شدنی است .
کاری کنید که نقطه شروع موفقیت های شما دوم آذر باشد .

 

درس: فیزیک
تحلیلگر : علیرضا عربشاهی

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: 45%

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد:
167/170/171/172/174/175/178/186/187/195/196/197/198/199

-تست های ساده: 161/162/163/164/166/172/181/184

-تست های دشوار: 169/182/183/189

-تست های چالشی مثبت و دلیل: 177-> تساوی نیروهای عمل و عکس العمل مثال بسیار جالبی می باشد که تقریبا تست جدید و جالبی می باشد ساده اما بسیار مفهومی 179->معمولا اکثر تست های کنکور برآیند مسیر نیرو مطرح بوده است و وقتی جهار نیرو مطرح می شود نکته جالبی می باشد و ضمن اینکه تغییر سرعت داده نکته جالبی می باشد

-تست های چالشی منفی و دلیل: 180-> در اینجا نیرو متغییر می باشد در فرمول F=MC برای نیروی ثابت بیشتر به کار می رود اگر لحظه ای بخواهیم در نظر بگیریم ، باید به صورت انتگرال در نظر گرفته شود که در برنامه نظام جدید جایگاهی ندارد 200-> در کلاس سوم دانش آموز با مشتق منفی زیاد آشنایی ندارد و اگر به طور حفظی بگوییم شرط توان ماکزیمم این است که R=r باشد و زیاد مفهومی ندارد

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون: آزمون نسبتا خوبی بود و میزان تشابه با کنکور سراسری 45% میباشد ، کلا این جمله یادمان باشد که کنکور سراسری از دیدگاه خیلی از بچه ها و اساتید غیر استاندارد می باشد ولی در هر حال کنکور است اگر چند تست به مذاق شما خوش نباشد نمی توان گفت غیر استاندارد است

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
داوطلبان رشته ریاضی باید تست های دینامیک نظام قدیم را کامل حل نمایند برای موفقیت در آزمون باید تمرین بیشتر و بالاتر از سطح کتاب درسی کار نمایید

 

 

درس: شیمی
تحلیلگر : محمد رضا مصلایی

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ۱۰۰

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: اکثر تست ها

– تست های ساده:
۲۰۱-۲۰۲-۲۰۳-۲۰۴-۲۰۵-۲۰۶-۲۰۸-۲۰۹-۲۱۱-۲۱۲-۲۱۳-۲۱۴-۲۱۶-۲۱۸-۲۲۰-۲۲۱-۲۲۲-

۲۲۳-۲۲۴-۲۲۵-۲۲۶-۲۲۷-۲۲۹-۲۳۰

-تست های دشوار:
۲۰۷-۲۱۰-۲۱۵-۲۷-۲۱۹-۲۲۸

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:
خیلی از مون استاندارد درصد ۶۰ به بالا خوب و قابل قبول است

تحلیل دروس عمومی و اختصاصی تجربی آزمون 18 آبان قلم چی 97 (نظام جدید)

درس: فارسی
تحلیلگر : امیرنجات شجاعی

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: % 40

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد است: تنها از نظر شکلی: تست های 2- 4- 7 – 10-13-15-18-19

– تست های ساده: 6-9-10-11-12-13-16-18

– تست های دشوار: 4-5-7-15-19

– تست های چالشی مثبت و دلیل:
4- جلب کردن توجّه دانش آموزان به «حذف فعل در شبه جمله¬ها» از نکات آموزشی مثبت این پرسش است. طرّاح با مطرح نکردن «قرینه حذف و نوع رکن حذف شده» تا حدودی سعی در دشوار کردن سوال داشته، گرچه این دشواری، بدون اشکال نیست؛ زیرا وقتی «حذف» بدون توضیح، مورد پرسش قرار می¬گیرد، شامل حذف فعل، نهاد و سایر اجزا هم می¬شود، در حالی که منظور طرّاح ظاهرا تنها، یافتن موارد «حذف فعل» است. به هر حال، گزینه های 2 و 3 به درستی انتخاب شده اند، امّا باید در نظر داشت که گزینه 4 خالی از اشکال نیست و بیت، اساسا مورد مناسبی برای بررسی «حذف» با اطّلاعات دانش¬آموزی نیست. ساختار و معنی بیت گزینه 4 را به چند صوت می¬توان تعبیر و بررسی کرد که در همه موارد، حذف معنوی و لفظی، هر دو، وجود دارد. دو نمونه از این تعابیر را ببینیم:

بیت گزینه (4): خود نه زبان در دهان عارف مدهوش / حمد و ثنا مي¬کند که موي بر اعضا تاویل بیت گزینه 4 – به تعبیر نخست: از این دیدگاه، «نه» باقی مانده جمله¬ای¬ست که به قرینه معنوی حذف شده:
خود [تنها] نه [این¬گونه است که] (حذف به قرینه معنوی) زبان در دهان عارف مدهوش حمد و ثنا می¬کند که (بلکه) موی بر اعضا [نیز حمد و ثنا می¬کند] (حذف به قرینه لفظی)
تاویل بیت گزینه 4 – به تعبیر دوم: از این دیدگاه، «نه» پیشوندی است متعلّق به فعلِ «می¬کند»؛ بنابراین، صورت حقیقی فعل، «نمی-کند» است که با فعلِ حذف شده در مصراع دوم «می¬کند» یکی نیست و لفظی دانستن قرینه این حذف، به شدّت محلّ اشکال و اختلاف است:
خود [تنها] زبان در دهان عارف مدهوش مدح و ثنا «نمی¬کند» که (بلکه) موی بر اعضا [نیز مدح و ثنا] (حذف به قرینه لفظی) [«می-کند»] (حذف به قرینه معنوی) نتیجه این که، در گزینه (4) هم، هر دو نوع حذف به قرینه لفظی و معنوی وجود دارد، امّا توجه به ظاهر فعل «می¬کند» و غفلت از نقش و معنی و کارکردِ «نه» در مصراع اوّل، طرّاح محترم را در لفظی دانستنِ حذف به اشتباه انداخته است.

7- تفکیک قائل شدنِ طرّاح میان دو مفهومِ «پایداری عاشق در راه عشق تا دم مرگ» و «وفاداری عاشق به معشوق حتّی پس از مرگ» محک مناسبی برای سنجش دانش آموز در توانایی¬های تشخیص جزئیّات مفاهیم است.

15- جلب کردن توجّه دانش¬آموزان به شناسایی وابسته¬های پسین، به ویژه در گزینه 2 (یعنی «ان» و «ی نکره») از نکات آموزشی این پرسش است. البتّه ممکن است برخی از دانش¬آموزان به دلیل عدم آشنایی با وزن شعر نتوانند مکث بین واژه¬های «دولت» و «کسانی» را تشخیص دهند و شایسته بود ویراستار فنّی محترم با استفاده از نشانه ویرگول (،) از این اشکال پیش¬گیری می¬کرد.

– تست های چالشی منفی و دلیل:
1-در به کار بردن «فایق» به عنوان معنی واژه «صفوت» نوعی ظاهربینی وجود دارد و گویا طرّاح محترم صرفا با پیروی از «شاهدنویسیِ» کتاب درسی (صفوت: برگزیده، برگزیده از افراد بشر/ فایق: برگزیده، برتر) این دو را یکسان فرض کرده؛ در حالی که مصداق و کاربرد این دو واژه متفاوت است. «صفوت» برگزیدگی به خاطر خلوص است و فایق به برتر و بالاتر بودن اشاره دارد.

2-در واقع، درک و شناسایی معنی درست «همّت» وابسته به درک معنی کامل بیت¬هاست؛ در حالی که در گزینه 2 واژه¬های «کنف» و «نخوت» خارج از آموخته¬های واژگانی دانش¬آموزان است. طرّاح محترم، صرفا با توجّه به واژه «درویشان»، «همّت» را دارای مفهوم عرفانی در نظر گرفته و به ناآشنایی مخاطب با سایر واژگان بیت توجّه نکرده است.

5- در تعیین نقش¬های دستوری (و نه قواعد خواندن بیت)، استفاده از قاعده «تقدیم مضاف¬الیه» و کاربرد «رای فکّ اضافه»، گرچه از نظر علمی نادرست نیست، امّا با توجه به کتاب¬های درسی نظام جدید و عدم اشاره و معرّفی این قاعده در کتاب درسی، طرّاحی گزینه (3) مناسب به نظر نمی¬رسد و شایسته است از تاکید بر چنین مباحثی پرهیز شود.

8- انتخاب گزینه¬ها در این سوال خالی از اشکال نیست. بیت سوال، دربردارنده مفهوم «وجود دشمن خودی» و «پی بردن به ماهیّت واقعی حاکم ظالم» است و نیز به صورت ضمنی به مفهوم «از ماست که بر ماست» اشاره دارد.
طرّاح گزینه 4 را به عنوان پاسخ انتخاب کرده؛ در حالی که گزینه 3 نیز دربردارنده همین مفاهیم است.

پاسخ گویی به این سوال، برای کسی مقدور و پذیرفتنی¬ست که به اصل شعر گزینه 3 در دیوان «صائب تبریزی» رجوع کند و با توجّه به کلّ غزل، دریابد که منظور از «خارجی» تمام موجودات جز خود انسانِ موردِ خطاب است و موضوع کلّی بیت «تهذیب نفس و پالایش درون» است (که مطمئنّا چنین شرایطی برای دانش¬آموزان هنگام پاسخ¬گویی به سوالات میسّر نیست.)

13- روشن است که درک و شناسایی معنی درست واژه¬ها با دقّت در هم¬نشینی واژه¬ها و درک معنی کامل بیت¬ها بهتر ممکن می¬شود. در گزینه پاسخ، واژه «سها» خارج از محدوده اطّلاعات دانش¬آموزان است و این، از نظر قواعد طرّاحی سوال پسندیده نیست، مگر این که معنی واژه در بیت آورده شود.

14- همان گونه که در سوال 5 دیدیم، در تعیین نقش¬های دستوری، استفاده از قاعده «تقدیم مضاف¬الیه» و کاربرد «رای فکّ اضافه» با توجّه به کتاب¬های درسی جدید، مناسب به نظر نمی¬رسد. البتهّ چنان که پیش تر گفته شد، سوال از نظر علمی نادرست نیست، امّا از دیدگاه مستندسازی و مطابقت با محدوده مُجاز طرّاحی سوال، دارای اشکال است.

دیگر این که، اگر تصوّر کنیم موضوع تقدیم مضاف¬الیه، به هر صورت، جایی برای مطرح شدن در آزمون داشته باشد، باز هم باید ایرادی را بر هم¬پوشانی دو سوال 5 و 17 وارد بدانیم. زیرا هر دو، موضوعی یکسان را دو بار مورد پرسش قرار داده¬اند. روشن است که طرح سوال از موضوع تکراری، بیش از اندازه، به سود مخاطبی¬ست که با قاعده آشناست و بیش از اندازه، به زیان مخاطبی¬ست که قاعده را نمی¬داند.

17- اشکال نخست: همان گونه که در ابیات می¬بینیم، بیت سوال، «عشق به میهن» را مطرح می¬سازد، امّا در سایر گزینه¬ها «وفاداری عاشق و جاودانگی عشق پس از مرگ» مطرح شده است. در واقع، «موضوعِ موردِ عشق¬ورزی» در صورت سوال و گزینه¬ها متفاوت است؛ اگرچه این ناهمسانی، تناسب ابیات را از دیدگاه بسیار کلّی رد نمی¬کند، شایسته است در انتخاب گزینه¬ها به این جزئیّات توجّه شود؛ چنان که در سوالات دیگر، اختلاف در همین جزئیّات، دلیل ردّ و قبول گزینه¬ها قرار گرفته است.

اشکال دوم: با توجّه به ابیات انتخابی، بهتر بود در صورت سوال به جای پرسش از «تناسب مفهومی»، از «تناسب تصویری» پرسیده می-شد. گزینه 1 بسیار ظاهربینانه انتخاب شده و گویا طرّاح محترم به واژه «ایجاد» توجّه کافی نداشته اند. این بیت بیدل دهلوی دربردارنده مضمون «سرشته شدن عشق الهی در وجود انسان در روز ازل» است که همواره با «ابدی بودن آن» نیز همراهی دارد.

20- این سوال فاقد پاسخ درست است. طرّاح محترم تنها با توجّه به ظاهر واژه¬ها در ابیات، گزینه 3 را به عنوان پاسخ، مورد توجّه قرار داده؛ در حالی که این گزینه نیز همانند سایر گزینه¬ها مضمون «ظلم موجب سرنگونی و ناپایداری حکومت است.» را دربردارد.
معنی بیت 3: ظلم پادشاه و صاحب قدرت همچون دانه¬ای است که میوه آن نافرمانی مردم و در نتیجه، قیام و سرنگونی حکومت است. به عبارت دیگر: «هر کاری انجام دهی نتیجه اش را خواهی دید» (اگر جو بکاری، گندم درو نخواهی کرد!)

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:
به طور کلّی آزمون مورد قبولی بود، امّا این امکان نیز وجود داشت که با دقّت و ملاحظات بیشتر همراه شود و به شکل مناسبی اطّلاعات و آموخته¬های داوطلبان را مورد سنجش قرار دهد. احتمالا اشکالاتی که به زعم بنده در سوالات وجود داشت بیشتر مربوط به دوره گذار طراحان محترم به کتاب های درسی جدید است.

نحوه بودجه بندی سوالات تناسب چندانی با آزمون های سراسری پیشین و همچنین تاکیدات کتاب های درسی نظام جدید ندارد. به جای 25 سوال از 20 سوال استفاده شده.

از این بیست سوال 10 سوال به قلمرو زبانی (%50 ) ، 2 سوال به قلمرو ادبی (%10 ) و 8 سوال به قلمرو فکری (%40) اختصاص دارد و آزمون فاقد سوالی است که اطّلاعات تاریخ ادبیاتی دانش آموز را مورد پرسش قرار دهد.

از نظر شکلی نیز در بخش واژه بهتر بود از دو سوال کمانکی و دو سوال واژه در متن در یک موضوع استفاده نمی شد.
همچنین در بخش آرایه فقط «سه آرایه» مورد سوال قرار گرفته بود که بازهم جای تامل دارد.

– توصیه استاد برای آزمون بعدی ( ۲ آذر):
در قلمرو زبانی
معنی واژه: ضرورت توجّه بیشتر دانش آموزان به واژگانی که در واژه نامه به معنی آن ها اشاره شده است.
املا: توجّه بیشتر به واژگان هم آوا
زبان فارسی: توجّه به موارد دستور تاریخی: کاربرد تاریخی افعال (همی رفت، برگاشتن و …)/ تحول معنایی (سوداگر و …) و نوشتاری (سپید و …) واژگان / ممال شدن واژه ها

قلمرو ادبی
توجّه بیشتر به دو آرایه جناس (همسان و ناهمسان) و اغراق

قلمرو فکری
ضرورت توجّه بیشتر به مفاهیم درس طوطی و بقال و کوزه در فارسی 1 و درس های دماوندیّه، مست و هشیار و شکرِ نعمت در فارسی 3
توجّه به موضوع و سیر روایت ها در اشعار حماسیتوجّه به زمینه های حماسه

 

 

درس: عربي
تحلیلگر : مصطفي خاكبازان

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ٦٠

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: اغلب تستها(به جز ٢٧-٢٨-٣٩)

– تست های ساده:  ٢١-٢٢

-تست های دشوار: ٢٦-٢٤-٣٤-٤٠

– تست های چالشی مثبت و دلیل:  ٣٤(تعيين نقشها)

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون :
سلام . سوالات آزمون در مجموع مناسب بود و توصيه مي كنم حتما مورد تحليل قرار بگيرد.تعداد سوالات و ساختار كنكور ٩٨ فعلا قابل پيش بيني نيست ولي حدس زده مي شود همين نسبت در سوالات وجود داشته باشد. در مورد مدل سوالات حتما به انواع مختلف سوالات مسلط شويد.

–  توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
حتما روي درس ٦ دهم دقت كنيد. درس ١ دوازدهم هم تكميل شده است و بايد كامل مرور شود.
حتما تلاش كنيد تست درك مطلب بزنيد. و روي لغت مسلط شويد.

 

 

درس: دین و زندگی
تحلیلگر : سید احسان هندی

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ۸۰ درصد

 – شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: ۴۱،۴۳،۴۴،۴۸،۴۹،۵۲،۵۳و ۵۷

– تست های ساده: ۴۲،۴۶،۴۷،۵۵،۵۶،۵۸و۶۰

– تست های دشوار: ۴۴،۴۹،۵۱و۵۲

– تست های چالشی مثبت و دلیل :
۴۱و ۴۴ صورت سوال های بسیار خلاقانه

–  سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:ازمون امروز ازمونی با سطح دشواری مشابه کنکور بود شما دانش اموزان باید با بررسی این ازمون به اهمیت ایات در کتاب درسی بیشتر واقف شوید و به اهمیت دانستن ظرف زمان ایات قیامت و برزخ نیز باید دقت کنید

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
.ازمون ۲ اذر نیز یکی از ازمون های بسیار خوب برای جمع بندی نیم سال اول دوازدهم است .فرصت ها هم چون ابر در گذرند از زمانتان بهتر استفاده کنید.

 

 

 

درس: زبان انگلیسی
تحلیلگر : مجتبی محمودی

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ۳۰ درصد

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: اکثر تستها ساده و روان بود و شما باید خودتان را برای آزمون بهترز در کنکور آماده کنید ولی متن اول و سوالات گرامر شبیه میتوتنند باشد

-تست های ساده: ۶۱.۶۲.۶۳.۶۴.۶۵

– تست های دشوار: نداشت

– تست های چالشی مثبت و دلیل: ۶۷ به دلیل استفاده از کلمه room با معنای فضا

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون: دانش آموزان عزیز توجه داشته باشند که ممکن است در سوالات کنکوربا متنی بلندتر و با کیفیت تر و سوالات واژگان بهتری روبرو بشوید پس سعی کنید تا در منزل روی این مسئله تمرکز بیشتری داشته باشید

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
به نظرم تا جایی که می توانید روی بالا بردن توان واژگان خودتان برنامه ریزی کنید.دوستان بالا بردان توان واژگان فقط حفظ کردن لغت نیست بلکه سعی کنید تا جایی که می توانید جمله و متن های متنوع بخوانید و تست بزنید.نتیجه این آزمون را هم فراموش کنید و روی نقاط ضعف و قوت خودتان کار کنید.مطمئن باشید که با این روش موفقیت خودتان را در کنکور تضمین میکنید.

 

 

درس: ریاضی

تحلیلگر : آریان حیدری

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: دوازدهم: ۶۰٪    پایه: ۸۰٪

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: ۹۲،۹۳،۹۶،۹۸،۱۰۰۱۰۱،۱۰۲،۱۰۳،۱۰۵،۱۰۶،۱۰۹

– تست های ساده :
۹۲،۹۳،۹۸،۱۰۲،۱۰۵،۱۰۶

– تست های دشوار:
۹۵،۹۹،۱۰۰،۱۰۳،۱۰۸،۱۱۰

-تست های چالشی مثبت و دلیل:
۹۱- بررسی یکنوایی تابع از روی شکل در نظام جدید قطعا نسبت به نظام قبلی پر اهمیت تر است.
۹۴- این که تفریق دو تابع داده شده و یکی از آنها خواسته شده، خیلی قشنگه:) البته در آزمون های سال های قبل کانون هم مورد توجه بوده.
۹۶- نزدیک ترین سوال این آزمون به کنکور تجربی.
۹۷- ترکیبی معکوس با براکت: ایده باحالی بود.
۹۹- خلاقیت جالبی می طلبید. توجه به این که f(-1) با g(-3) برابر بود و داوطلب باید روی ترکیب تابع با معکوسش نیز مسلط باشد.
۱۰۰- ترکیبی معکوس و دامنه، سخت شده تست کنکور تجربی ۹۴.
۱۰۱- توجه هم زمان به دلتا، راس سهمی و محور تقارن.
۱۰۳- خیلی نزدیک به تمرینات کتاب درسی نظام جدید.
۱۰۷- اصولا درگیری دانش اموز با نمودار، از اهداف کتاب های درسی جدید است.
۱۱۰- تست اموزشی جالبی بود که داوطلب را درگیر المان های زیادی از تابع و معادله درجه ۲ می کرد.

– تست های چالشی منفی و دلیل: 
۹۹- در عین زیبایی از روتین کنکور تجربی خیلی دور است، ولی با این حال سوال قابل احترامیست.
– کاش در حل تست ۹۶ به عددگذاری به عنوان راه دوم اشاره می شد.
– کاش در حل تست های دامنه ۹۸ و ۱۰۰ به جاگذاری از گزینه ها به عنوان راه دوم اشاره می شد.
۱۰۴ و ۱۰۸- این تیپ تست ها که توجه داوطلب به صدق کردن ریشه در معادله را می طلبد، همواره مورد توجه کنکور های آزمایشی بوده اما کنکور سراسری همیشه به این سبک تست بی علاقه بوده، پس برای حضور در این آزمون به عنوان یک آزمون مبحثی جالبند اما در آزمون های جامع نه!
۱۰۹- متاسفانه در پاسخ نامه، حل تست دیگری دیده می شود!! ضمنا این تست، عینا تست کنکور است، ولی من اگر بودم، هر دو جواب m که ابتدا بدست می آید را باهم در یک گزینه می آوردم(شبیه کاری که کنکور ۹۲ کرد)
– کاش در حل تست های ۱۰۴ و ۱۱۰ به مثال زدن به جای تابع و پارامترها به عنوان راه دوم اشاره می شد.(به یک نکته یک تست مراجعه کنید)

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:
من که خییلی پسندیدم، یک آزمون با در نظر گرفتن اهداف هم آموزشی و هم سنجشی، فقط جای یک تست از معادله دو مجذوری در تست های پایه خالی بود.

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
تابع، مثلثات و آمار، مباحث پر تست و خوش تست کنکور نظام جدید😎 حتما سعی کنید حداقل دو مبحث از این سه مبحث را به آزمون برسونید.
دقت کنید! معادله مثلثاتی دوازدهم جز مباحث این آزمون نیست.
حرف آخر: دوره کردن در ریاضی به معنای جزوه خوانی چند باره نیست، مداد دستت بگیر و تست بزن و الته صبور باش، خیلی صبور.

 

درس:فیزیک
تحلیلگر :علیرضا عربشاهی

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد:

162/167/168/170/176/182/183/185/186/190/192/199/200

– تست های ساده: 161/163/164/165/175/176/178/180/181/184/191/193/197/198

– تست های دشوار:  166/169/174/187/188/194/195/196

-تست های چالشی مثبت و دلیل: 173->تست جالبی می باشد زیرا تندی برابر 14 متر بر ثانیه و در فرمول V=-8t+2 و V سرعت میباشد که می تواند مثبت یا منفی باشد که -14 قابل قبول نیست 189-> برای تعادل نقاط هم فشار تست بسیار جالبی می باشد خصوصا اگر دانش آموز مفهوم نقاط هم فشار را بداند خیلی سریع مسئله را حل می نماید

– تست های چالشی منفی و دلیل:  179->مفهوم سرعت زیاد مشخص نیست که سرعت مثبت یا منفی می باشد

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:
آزمون نسبتا خوبی بود و میزان تشابه با کنکور سراسری 45% میباشد ، کلا این جمله یادمان باشد که کنکور سراسری از دیدگاه خیلی از بچه ها و اساتید غیر استاندارد می باشد ولی در هر حال کنکور است اگر چند تست به مذاق شما خوش نباشد نمی توان گفت غیر استاندارد است

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
باید حرکت را حداقل 100 تست دیگر بزنندو دینامیک مبحث نیروی عمود بر سطح وعکس العمل سطح وقانون دوم نیوتن از تست های کنکور قدیم استفاده نمایند

 

درس: زيست شناسي
تحلیلگر : #فرزادصادقيان

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ٧٠٪؜

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد:
146/111/115/127/130/143/147/144

– تست های ساده: البته از نگاه من :
112/113/14/118/119/120/122/124/126/ 129/141/156/158

– تست های دشوار:
١٤٩/١٥٠/١٥١/١٦٩/١٢١

– تست های چالشی مثبت و دلیل:
١٤٦،١١٥،١٢٧،١٢٨،١٣٠،١٤٣،١٤٧،١٤٤
دقت بسيار خوب به متن كتاب درسي و شكل ها بخصوص به جدول فعاليت كتاب درسي
از نگاه من اين تستها بسيار آموزشي و بدون دخالت سليقه مطرح شدند
بطور مثال در تست ١٤٧ بسياري از دانش آموزان نمادkرو هميشه پتاسيم تصور مي كنند در صورتي كه مي تواند مربوط به ويتامين kباشد

-تست های چالشی منفی و دلیل:
١١٦در پاسخنامه بهتر بود ذكر مي شد كه جانداران مورد مطالعه گريفيت فقط باكتري ها نبودند بلكه موش به عنوان يك يوكاريوت بررسي شد
١١٧:در پاسخنامه علت غلط بودن گزينه ٣ عنوان نشده كه RNAاينترون ندارد بلكه رونوشت اينتروني دارد
١٢١
در كتاب درسي بحث بار مثبت يا منفي در مورد امين يا كربوكسيل نشده و مربوط به كتاب شيمي است
١٤٥: آيا طراح خود اين سوال مي توانند در زمان قانوني (٤٦ثانيه)به اين سوال پاسخ بدهند؟

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:
در مجموع آزمون مطلوب و خوبي رو از كانون شاهد بوديم و به نظرم اگر كانون با همين رويه تا پايان سال پيش بره مي تونه بهترين منبع براي سوالات آزموني باشه

– توصیه استاد برای آزمون بعدی( ۲ آذر):
اين آزمون به شما داوطلبين عزيز نشان داد كه بهترين منبع آموزشي كتاب درسي است و بايد اعتمادتون رو هر روز بهش بيشتر كنيد
زيست شناسي درس يك شب و يك ساعت نيست و بايد هر روز زمان مشخصي رو براي اون اختصاص داد
دوره يادتون نره بچه ها حتما مطالب خونده شده رو از خودتون بپرسي تا سر جلسه كمتر شك كنيد🌹

 

 

درس: شیمی
تحلیلگر : محمد رضا مصلایی

– درصد میزان شباهت سوالات این آزمون به سوالات آزمون کنکور سراسری: ۱۰۰

– شماره تست هایی که احتمال طرح آنها در کنکور سراسری زیاد می باشد: همه تستها استاندارد بود

– تست های ساده:
۲۰۱-۲۰۲-۲۰۵-۲۰۶-۲۰۸-۲۰۹-۲۱۰-۲۱۱-۲۱۲-۲۱۳۲۱۵-۲۱۷-۲۱۸-۲۱۹-۲۲۰-

۲۲۱-۲۲۲-۲۲۳-۲۲۴-۲۲۶-۲۲۸-۲۲۹-

– تست های دشوار:
۲۰۳-۲۰۴-۲۰۷-۲۱۴-۲۱۶-۲۲۵-۲۲۷-۲۳۰

– سخن آخر تحلیلگر درباره این آزمون:
ازمون بسیار استاندارد بود و درصد ۶۰ برای این ازمون خوب بود و میتواند شباهت زیادی به کنکور داشته باشد من پیشنهاد میکنم حتما ازمونهای قلمچی را ۳ بار بررسی کنید

برگرفته از کانال علم روز کنکور

تبلیغات

اگر در زمینه تحصیلی و آزمون سراسری ( مشاوره اختصاصی کنکور ۹۸ ، برنامه ریزی تحصیلی ، قبولی تضمینی ، معرفی بهترین منابع ، تکنیک مطالعه و... ) نیاز به مشاوره و یا راهنمایی دارید ،
از خط ثابت با شماره 9099071613 ( از سراسر کشور ) تماس بگیرید.
پاسخگویی کارشناسان مشاور گروپ از 8صبح الی 12 شب

ممکن است شما دوست داشته باشید

بگـــو نظرت چیه؟

نظرات و پیشنهادات شما موجب حمایت و دلگرمی ماست

نظرات شما پس از ارسال،حداکثر ظرف چند ساعت توسط مدیریت تائید خواهند شد

عضویت در کانال تلگرام کنکور 98عضو میشم ! (فیلتر شکن باید روشن باشه)
+ +