روش مطالعه و راز موفقیت سه رتبه تک رقمی کنکور ریاضی 97

روش مطالعه و راز موفقیت سه رتبه تک رقمی کنکور ریاضی 97

نحوه ورزش رتبه های برتر کنکور 97 نحوه مطالعه رتبه های برتر کنکور 97 مصاحبه کامل با رتبه های برتر کنکور ریاضی مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 97 مصاحبه با تک رقمی های کنکور ریاضی 97 مشاوره رتبه های تک رقمی کنکور 97 فیلم مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 97 عید نوروز رتبه های برتر کنکور 97 روش مطالعه هندسه رتبه های برتر روش مطالعه محمد صادق کشاورزی روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور ریاضی 97 روش مطالعه سجاد فقفور مغربی روش مطالعه روزبه امین تفرشی روش مطالعه رتبه های تک رقمی کنکور روش مطالعه رتبه های برتر کنکور ریاضی 97 روش مطالعه رتبه های برتر کنکور 97 روش مطالعه رتبه های برتر کنکور روش مطالعه دروس عمومی رتبه های تک رقمی روش مطالعه دروس ریاضی فیزیک برای کنکور روش مطالعه تک رقمی های کنکور 97 روش مطالعه برترین های کنکور ریاضی 97 رتبه های تک رقمی دوران عید رتبه های برتر کنکور 97 تعطیلات نوروز رتبه های برتر کنکور 97

دانشجوفا:هميشه نحوۀ مطالعۀ، فعاليت، تفريح، و در کل، زندگي داوطلبان تک رقمي در کنکور، براي ساير داوطلبان، به خصوص داوطلبان سال بعد، جالب و خواندني است. داوطلبان مي‌خواهند بدانند که چطور يک داوطلب مي‌تواند در اين مسابقۀ ملي و سراسري، گوي سبقت را از بقيه بربايد و بهترين نتيجه را کسب کند؟ از همين رو، نشريه پيک سنجش هر سال با تعدادي از رتبه‌هاي برتر کنکور گفت و گوهاي مبسوطي مي‌کند و از آنها دربارۀ کمّ و کيف مطالعه و و نحوۀ آمادگي علمي و روحي‌شان براي کنکور سراسری سؤال مي‌کند؛ اما امسال، نسبت به چند سال گذشته، شرايط تا حدودي متفاوت است؛ زيرا کتاب‌هاي نظام جديد آموزشي در برخي از دروس تغيير کرده و شايد برخي از مباحثي که داوطلبان سال گذشته آنها را مطالعه کرده‌اند، در کتاب‌هاي درسي داوطلبان سال دوازدهم وجود نداشته باشد، و برعکس، مطالب جديدي هم وجود داشته باشد که داوطلبان پيش‌دانشگاهي در سال گذشته آنها را نخوانده‌اند؛ براي مثال، دانش‌آموزان دوازدهم امسال کتاب عربي دارند و درس عربي جزو ساعت‌هاي موظف آنهاست؛ اما در نظام قديم، داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و هنر، در سال چهارم، درس عربي نداشتند.

از سوي ديگر، خود داوطلبان تک رقمي هم شيوۀ يکساني براي مطالعه و آمادگي براي کنکور ندارند و در همين گفت و گو مي‌بينيد که براي يادگيري يک درس، شيوه‌هاي بعضاً متفاوتي را در پيش گرفته‌اند. ما معتقد نيستيم که داوطلب امسال براي موفقيت در کنکور سراسری، بايد جا پاي داوطلبان برتر بگذارد؛ چون توان علمي، آمادگي روحي و جسمي، و در کل، شرايط هر داوطلبي با ساير داوطلبان، به ويژه با رتبه‌هاي تک رقمي، متفاوت است؛ ولي بدون شک، مي‌توان از سخنان اين عزيزان بهره‌هاي بسيار برد و با مطالعۀ آنها استفاده مطلوبي در راستاي رسيدن به اهداف خود داشت.

 از همين رو، چندي پيش گفت و گويي با سيد محمد صادق کشاورزي، رتبۀ 2، روزبه امين تفرشي رتبۀ 5، و سجاد فقفور مغربي، رتبۀ 6 کشوري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني آزمون سراسري سال 97 داشتيم. با تشکر از اين عزيزان که در اين گفت و گو شرکت کردند.

 

* اولين و مهم‌ترين سؤالي که براي اکثر داوطلبان آزمون سراسري پيش مي‌آيد، اين است که هر درس را چگونه مطالعه کرديد؟ لطفاً به هر درس  به طور مجزا بپردازيد.

 

 روش مطالعه ادبيات رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سجاد فقفور مغربي: ادبياتم خوب بود و از سوم راهنمايي، فرهنگ معين را مطالعه مي‌کردم و در نتيجه گنجينۀ لغاتم هم خوب بود، و چون شعر مي‌گويم، با قرابت معنايي نيز مشکلي نداشتم؛ با اين وجود، ادبيات را به صورت موضوعي مطالعه مي‌کردم؛ به خصوص سه ماه آخر، وقت بيشتري براي اين درس مي‌گذاشتم و هر روز يک ساعت و نيم و بعضي از روزها دو زنگ براي اين درس مطالعه مي‌کردم و برنامه‌ام هم اين بود که روزي نيم ساعت قرابت معنايي، نيم ساعت زبان فارسي (دستور) و نيم ساعت لغت يا تاريخ ادبيات مي‌خواندم.

در کل، در ادبيات بيشتر تست مي‌زدم و براي تحليل تست‌ها هم وقت قابل توجهي مي‌گذاشتم و حتي دنبال تفکر طراح سؤال بودم.

سيد محمد صادق کشاورزي: تا سال چهارم فقط کار معلم را انجام مي‌دادم؛ اما سال چهارم ديدم که نياز به مطالعه دقيق‌تر و بيشتر ادبيات را دارم؛ در نتيجه، هر هفته يک زنگ را براي مطالعۀ لغات و تاريخ ادبيات گذاشتم و تا هفتۀ آخر هم مطالعۀ اين دو مبحث را رها نکردم؛ چون مباحثش فرّار است . آرايه هاي ادبي را با کتاب تست جلو رفتم و براي خواندن زبان فارسي، به تست‌هاي آزمون‌هاي سراسري بسنده کردم؛ چون حيطۀ ادبيات، بسيار وسيع است و گاه تست‌هاي کتاب‌هاي کمک آموزشي در اين درس، غلط است.

 

 

 روش مطالعه عربی رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سجاد فقفور مغربي: بيشترين ضعف درسي من در عربي بود. اوايل در اين درس سردر گم بودم و بيشترين بازه مطالعاتي را در دروس عمومي به اين درس اختصاص مي‌دادم؛ اما خوشبختانه، بعد از مدتي تست زدن، دانستم که چگونه بايد اين درس را بخوانم؛ براي مثال، در ترجمه به سراغ فعل و ويژگي‌هاي آن مي‌رفتم و به مفرد يا جمع بودن واژه‌ها دقت مي‌کردم. مي‌خواهم بگويم که به مرور، نکته‌هاي مهم در ترجمه يا قواعد، چشم انسان مي‌گيرد.

روزبه امين تفرشي: عربي، ضعيف‌ترين درسم بود. سال سوم 20 يا 30 درصد بيشتر نمي‌زدم؛ اما سال چهارم بيشتر انگيزه گذاشتم و در نتيجه اين درس را بهتر فهميدم. اصلاً انگار ناگهان به درک عربي رسيدم و بعد تقريباً بهترين درس عمومي من عربي شد؛ البته در درک مطلب، تا آخر هم تا حدودي مشکل داشتم و در آزمون سراسري هم در يکي از درک مطلب ها به مشکل برخوردم و ديدم زمان‌بر است و امکان دارد که براي درس زبان وقت کم بياورم که آن را رها کردم؛ در نتيجه، عربي را 85 درصد زدم.

سيد محمد صادق کشاورزي : من از سال اول جذب درس عربي شدم، اما تست کار نمي‌کردم و تا آخر سال سوم، به صورت مفهومي اين درس را مي‌خواندم. سال چهارم، هفته‌اي يک ساعت و نيم براي عربي وقت مي‌گذاشتم که بيشتر اين وقت هم شامل تست درک مطلب مي‌شد؛ اما از دي ماه براي درس عربي فقط تست ترکيبي مي‌زدم.

 

 

 روش مطالعه معارف رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سيد محمد صادق کشاورزي: سال اول و دوم، درس معارف اسلامي را خيلي جدي نگرفتم. سال سوم هم دبيرمان چندان کاري با کتاب درسي نداشت و من خودم کتاب را در خانه مي‌خواندم و کمي هم تست مي‌زدم. سال چهارم هم من از کلاس درس عقب بودم؛ چون دانش‌آموز المپيادي بودم و در کلاس‌هاي تابستان حضور نداشتم و ساير دانش‌آموزان 10 درس معارف اسلامي دوم را در تابستان مطالعه کرده بودند؛ براي همين نگران درس معارف اسلامي بودم؛ اما در نهايت، تصميم گرفتم که قدم به قدم در اين درس جلو بروم. ابتدا آيات موجود در کتاب را حفظ کردم و هر درس را با دقت خواندم؛ ولي در دوره‌هاي بعدي، درس‌ها را روزنامه‌وار مي‌خواندم. در کل، اين درس، زمان زيادي از وقت مرا به خود اختصاص مي‌داد و هر شب حدود يک ساعت و نيم معارف اسلامي مي‌خواندم و پيش از کنکور، آخرين کتابي را هم که کنار گذاشتم، کتاب معارف اسلامي بود.

روزبه امين تفرشي: از اول سال چهارم، «بکوب» معارف اسلامي مي‌خواندم و تا شب آخر نيز اين درس را کنار نگذاشتم. در واقع چهار يا پنج بار کتاب‌هاي معارف اسلامي را دوره کردم و تست زدم، اما چون تصور مي‌کردم که نيازي به حفظ آيات قرآن موجود در کتاب درسي نيست، براي حفظ آيات وقت نگذاشتم و در سر آزمون نيز به همين خاطر دچار مشکل شدم.

سجاد فقفور مغربي: در درس معارف اسلامي، هدف براي من خود کتاب درسي بود و چندان تست نمي‌زدم. در کتابم نکته‌هاي مهم را با مارکت‌هاي رنگي علامت مي‌زدم. شايد پنج بار کتاب‌هاي معارف اسلامي را مرور کردم؛ در واقع به تعداد رنگ‌هاي «هاي لايت»هاي موجود در کتاب درسي‌ام، آن را دوره کردم؛ چون در هر دوره با يک رنگ جديد، نکته‌هاي مهم را «هاي لايت» مي‌کردم. هر شب کتاب معارف اسلامي را دستم مي‌گرفتم و مثل يک کتاب داستان، مطالعه‌اش مي‌کردم. انجام همين کار، باعث شده بود که همۀ آيات قرآن موجود در کتاب درسي را حفظ بشوم.

 

نحوه ورزش رتبه های برتر کنکور 97 نحوه مطالعه رتبه های برتر کنکور 97 مصاحبه کامل با رتبه های برتر کنکور ریاضی مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 97 مصاحبه با تک رقمی های کنکور ریاضی 97 مشاوره رتبه های تک رقمی کنکور 97 فیلم مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 97 عید نوروز رتبه های برتر کنکور 97 روش مطالعه هندسه رتبه های برتر روش مطالعه محمد صادق کشاورزی روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور ریاضی 97 روش مطالعه سجاد فقفور مغربی روش مطالعه روزبه امین تفرشی روش مطالعه رتبه های تک رقمی کنکور روش مطالعه رتبه های برتر کنکور ریاضی 97 روش مطالعه رتبه های برتر کنکور 97 روش مطالعه رتبه های برتر کنکور روش مطالعه دروس عمومی رتبه های تک رقمی روش مطالعه دروس ریاضی فیزیک برای کنکور روش مطالعه تک رقمی های کنکور 97 روش مطالعه برترین های کنکور ریاضی 97 رتبه های تک رقمی دوران عید رتبه های برتر کنکور 97 تعطیلات نوروز رتبه های برتر کنکور 97

  • عکس مربوطه سید محمد صادق کشاورزی است

 

 روش مطالعه زبان خارجه رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سجاد فقفور مغربي: از دوران دبستان به آموزشگاه زبان مي‌رفتم؛ در نتيجه زبانم خوب بود. ماه‌هاي آخر کمي «کلوز تست» و «ريدينگ» کار کردم.

روزبه امين تفرشي: زبانم خوب بود و بجز کار کلاس درس، خيلي کم براي اين درس وقت مي‌گذاشتم. شب قبل از کنکور هم لغت‌هاي کتاب درسي را مرور کردم.

سيد محمد صادق کشاورزي: از اول دبستان به آموزشگاه زبان مي‌رفتم و زبانم خوب بود؛ اما سال چهارم در تست‌هاي «کلوز تست» و «ردينگ» به مشکل برخوردم؛ در نتيجه، برنامه تستي منظمي براي مطالعه اين درس داشتم و هفته‌اي يک «ريدينگ» و «يک کلوز تست» مي‌زدم. انجام همين کار، باعث شد که سرعتم در پاسخگويي به تست‌هاي زبان، بسيار بالا برود.

 

 

 روش مطالعه ریاضی پایه و دیفرانسیل رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سيد محمد صادق کشاورزي: همان طور که پيش از اين گفتم، من چون در المپياد کامپيوتر شرکت کرده بودم، تابستانم را از دست دادم و از مهر ماه سال چهارم هم براي کنکور درس خواندم. زماني که سر کلاس ديفرانسيل آمدم، دبيرمان “حد”را درس داده بود و من اواسط مبحث حد مثلثاتي، سر کلاس حاضر شدم. اوايل تست حد در مخيّله‌ام نمي‌گنجيد و وقت زيادي براي حل هر تست مي‌گذاشتم؛ به طوري که تا آذر ماه، تست زمان‌دار براي درس رياضي نزدم؛ اما براي اين درس، هر روز يک ساعت و نيم وقت مي‌گذاشتم. در رياضي پايه، با اينکه در سال‌هاي اول و دوم و سوم، تست چنداني کار نکرده بودم، اما به خاطر تدريس خوب دبيرهايم و تمرين‌هاي سخت و مفهومي که آنها با ما کار کرده بودند، قوي بودم و سال چهارم مشکلي با اين درس نداشتم.

روزبه امين تفرشي: ديفرانسيل را مبحث به مبحث با معلم مي‌خوانديم و جلو مي‌رفتيم؛ البته اوايل سخت بود و حتي بيشتر ما دانش‌آموزان سردرگم بوديم و امتحانات دبيرمان برايمان واقعاً سخت بود، اما برنامۀ کلاس را در هر شرايطي رها نکرديم و در نهايت، مطالب برايمان واقعاً آسان شد و حتي 12نفر از بچه‌هاي کلاس، تست‌ها را بالاي 90 درصد مي‌زدند.

سجاد فقفور مغربي: ديفرانسيل و رياضي پايه را خودم در تابستان جمع کردم؛ البته نقطه قوت من از اول رياضي بود و مشکلي با اين درس نداشتم.

 

 

 روش مطالعه هندسه پایه رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سيد محمد صادق کشاورزي: هندسه پايه را خودم در سال چهارم مي‌خواندم و با تست زدن زياد، به آن مسلط شدم. به نظر من، در هندسه مهم اين است که خودت به جواب برسي، نه اينکه  تا به مشکل برخوردي، سريع راه حل را ببيني. من گاهي در يک ساعت، بيشتر از دو تست حل نمي‌کردم، اما کاملاً به تست مورد نظر و تست‌هاي مشابه آن مسلط مي‌شدم.البته بايد بگويم که امسال تست‌هاي درس رياضي در آزمون سراسري، متفاوت بود و حال و هوايش تغيير کرده بود. خود من نتوانستم تست 1 تا 4 رياضي را حل کنم و از تست پنجم شروع کردم.

روزبه امين تفرشي: هندسۀ پايه، به نظر من درسي است که سؤال‌هايش خلّاقانه است و بايد روي سؤال‌ها فکر کرد و ديد که چيزي به ذهنت مي‌رسد يا نه؛ يعني معتقدم که نبايد داوطلب سراغ راه حل برود، بلکه بايد خودش با سؤال کلنجار برود؛ هر چند که گاهي اوقات بعضي از سؤال‌ها را نمي‌شود با اين شيوه، به نتيجه رساند.

سجاد فقفور مغربي: در درس هندسه پايه، من برعکس دوستان، براي حل سؤال هندسه وقت زيادي نمي‌گذاشتم. نحوۀ کارم به اين صورت بود که 5 ثانيه براي حل تست وقت مي‌گذاشتم و اگر به جواب نمي‌رسيدم، پاسخ تست را مي‌ديدم؛ چون به نظر من يک سؤال هندسه مي‌تواند در 30 ثانيه يا پنج دقيقه حل شود و نبايد براي حل يک تست، وقت زيادي گذاشت؛ چون حتي سؤال‌هاي هندسه هم به ندرت خلّاقانه است و اگر در اين درس زياد تست بزني و راه حل‌ها را ببيني، نکته‌هاي تستي دستت مي‌آيد و مي‌تواني در مدت کم به تست‌هاي کنکور در اين درس پاسخ بدهي.

سيد محمد صادق کشاورزي: شايد نگاه من در ارتباط با سؤال‌هاي رياضي، کمي المپيادي بود؛ چون در المپياد بايد براي هر سؤال وقت گذاشت، با آن دست و پنجه نرم کرد و در نهايت حلش کرد. من هم نگاهم به تست‌هاي رياضي کنکور همين گونه بود.

 

 

 روش مطالعه هندسه تحلیلی رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سيد محمد صادق کشاورزي: هندسه تحليلي هم از جمله درس‌هايي بود که من اول مهر در اين درس از کلاس عقب بودم و بچه‌ها بُردار را در تابستان خوانده بودند؛ براي همين من به اين مبحث وارد نبودم و مدتي با آن مشکل داشتم و روش تست زدن آن را نمي‌دانستم؛ اما با تست‌هاي زيادي که حل کردم و مطالعۀ جزوۀ دبيرمان، به نتيجه رسيدم.

روزبه امين تفرشي: سؤال‌هاي هندسۀ تحليلي «روتين» است. به نظر من 20 مدل سؤال بيشتر ندارد؛ يعني اگر قضيه را ياد بگيري، ايده‌ها تکرار مي‌شود.

سجاد فقفور مغربي: در هندسۀ تحليلي، تست جديد به ندرت ديده مي‌شود. من مثل ديفرانسيل به اين درس نگاه مي‌کردم. در کل، بيشترين بازۀ مطالعاتي من به درس رياضي برمي‌گشت؛ به خصوص تابستان منتهي به سال چهارم، براي اين درس وقت زيادي گذاشتم.

 

 

 روش مطالعه گسسته رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سجاد فقفور مغربي: به کار بردن واژۀ خلّاقانه، به نظر من در سؤال‌هاي گسسته صحيح‌تر است و مي‌شود در اين درس، سؤال‌هاي جديد طرح کرد؛ اما در همين درس، که در المپياد سؤال‌هاي خلّاقانه‌اي از آن طرح مي‌شود، در کنکور مي‌شود با حل تست‌هاي زياد به سؤال‌هايش پاسخ داد. من سه ماه آخر در درس ديفرانسيل يک دور ديگر کتاب را مرور کردم؛ اما براي درس‌هاي هندسه و گسسته، لاي کتاب را هم باز نکردم و فقط تست زدم.

روزبه امين تفرشي: دبير ما براي تدريس اين درس، روش‌هاي ساده‌اي داشت و با راهکارهاي ايشان مي‌شد تست‌ها را در زمان کم و به راحتي حل کرد؛ در ضمن ايشان معتقد بودند که نبايد براي اين درس، تست خيلي سنگين حل کرد؛ چون بيشتر گيج مي‌شويم.

سيد محمد صادق کشاورزي: به نظر من، خيلي کم پيش مي‌آيد که در سؤال‌هاي رياضي گسسته، نوآوري باشد. سؤال‌هاي رياضي گسسته «تيپيک» است، و البته راه حل سؤال‌ها کوتاه نيست؛ اما چون نوع سؤال‌ها تکراري است، و چيز جديدي در آن نيست، مي شود با تست زدن، بر آنها مسلط شد.

 

نحوه ورزش رتبه های برتر کنکور 97 نحوه مطالعه رتبه های برتر کنکور 97 مصاحبه کامل با رتبه های برتر کنکور ریاضی مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 97 مصاحبه با تک رقمی های کنکور ریاضی 97 مشاوره رتبه های تک رقمی کنکور 97 فیلم مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 97 عید نوروز رتبه های برتر کنکور 97 روش مطالعه هندسه رتبه های برتر روش مطالعه محمد صادق کشاورزی روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور ریاضی 97 روش مطالعه سجاد فقفور مغربی روش مطالعه روزبه امین تفرشی روش مطالعه رتبه های تک رقمی کنکور روش مطالعه رتبه های برتر کنکور ریاضی 97 روش مطالعه رتبه های برتر کنکور 97 روش مطالعه رتبه های برتر کنکور روش مطالعه دروس عمومی رتبه های تک رقمی روش مطالعه دروس ریاضی فیزیک برای کنکور روش مطالعه تک رقمی های کنکور 97 روش مطالعه برترین های کنکور ریاضی 97 رتبه های تک رقمی دوران عید رتبه های برتر کنکور 97 تعطیلات نوروز رتبه های برتر کنکور 97

  • عکس مربوط به سجاد فقفور مغربی است

 

 روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سجاد فقفور مغربي: در تابستان خودم فيزيک را خواندم و تست زدم؛ البته بجز سه فصل آخر که مطالب کاملاً جديد بود. به نظر من، مبحث نور در فيزيک، يک تفکر هندسي خاص مي‌خواهد و تا حدودي متفاوت با بقيه مباحث اين درس هست. در کل، نيمي از زمان مطالعاتي را، که براي رياضي مي‌گذاشتم، به فيزيک اختصاص مي‌دادم؛ يعني زمان مطالعۀ رياضي‌ام دو برابر فيزيک بود.

سيد محمد صادق کشاورزي: شيوۀ کار در درس فيزيک در مدرسۀ ما (علامۀ حلي) با مدارس ديگر تفاوت داشت؛ چون بعضي از مباحث فيزيک چهارم در سال دوم و بعضي در سال سوم بسته شده بود؛ براي همين، من در سال چهارم مشکلي نداشتم و اين مباحث برايم جديد نبود. سال چهارم دبير فيزيک ما سعي مي‌کرد که مطالب را به صورت تصويري به ما ياد دهد؛ مثلاً لولۀ صوتي را با شکل حل مي‌کرديم، و چون تصوير آن در ذهن باقي مي‌ماند، سرعت حل تست بالا مي‌رفت. من تست‌هاي فيزيک را با حس و شمّ فيزيکي مي‌زدم و معتقدم براي فيزيک بايد آن قدر تست زد که بتوان بدون حل کردن در ذهن، محاسبات را انجام داد؛ البته نه همۀ تست‌ها، اما تعداد قابل توجهي از تست‌ها را مي‌شود به طور ذهني حل کرد.

روزبه امين تفرشي: چون سال اول المپياد فيزيک شرکت کردم، در اين درس وضعيت خوبي داشتم؛ البته در المپياد تا مراحل آخر جلو نرفتم؛ اما پايۀ فيزيک مرا خوب کرد و ديد فيزيکي پيدا کردم و براي اين درس، در حد انجام تکاليف مدرسه‌ام، وقت مي‌گذاشتم. من هم معتقدم که هر کس روشي براي خودش دارد؛ براي مثال، من سقوط آزاد را با شکل ياد گرفتم؛ يا براي مطالعه مبحث موج و صوت، روشي خاص خودم داشتم و با آن تست‌ها را سريع‌تر پاسخ مي‌دادم.

 نحوه ورزش رتبه های برتر کنکور 97 نحوه مطالعه رتبه های برتر کنکور 97 مصاحبه کامل با رتبه های برتر کنکور ریاضی مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 97 مصاحبه با تک رقمی های کنکور ریاضی 97 مشاوره رتبه های تک رقمی کنکور 97 فیلم مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 97 عید نوروز رتبه های برتر کنکور 97 روش مطالعه هندسه رتبه های برتر روش مطالعه محمد صادق کشاورزی روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر کنکور ریاضی 97 روش مطالعه سجاد فقفور مغربی روش مطالعه روزبه امین تفرشی روش مطالعه رتبه های تک رقمی کنکور روش مطالعه رتبه های برتر کنکور ریاضی 97 روش مطالعه رتبه های برتر کنکور 97 روش مطالعه رتبه های برتر کنکور روش مطالعه دروس عمومی رتبه های تک رقمی روش مطالعه دروس ریاضی فیزیک برای کنکور روش مطالعه تک رقمی های کنکور 97 روش مطالعه برترین های کنکور ریاضی 97 رتبه های تک رقمی دوران عید رتبه های برتر کنکور 97 تعطیلات نوروز رتبه های برتر کنکور 97

  • تصویر مربوطه روزبه امین تفرشی است.

 روش مطالعه شیمی رتبه های برتر کنکور ریاضی 97

سجاد فقفور مغربي: بر عکس فيزيک و رياضي، مسايل شيمي وقت‌گير است و بايد آنها را حل کرد؛ در ضمن به نظر من، مسايل شيمي بهتر از حفظيات آن است و پاسخگويي به تست‌هايي که از حفظيات شيمي مي‌آيد، سخت‌تر است. من براي تسلط به اين درس، همۀ مسايل کتاب شيمي را با دقت حل کردم و حتي گاه خودم مسايل را پيچيده‌تر مي‌کردم و براي حفظيات هم فلش کارت درست کرده بودم و تا اسفند ماه، دو يا سه بار اين فلش کارت‌ها را مرور کردم؛ حتي براي دو يا سه ماه، وقتي که براي مطالعۀ شيمي مي‌گذاشتم، از مجموعه وقتي که براي رياضي و فيزيک مي‌گذاشتم، بيشتر بود؛ اما با اين همه، در کنکور سر شيمي اذيت شدم.

به نظر من، اگر دبيران شيمي آزمايش‌هاي اين درس را جدي‌تر بگيرند، بهتر مي‌شود آن را فهميد و مطالبش را به خاطر سپرد.

روزبه امين تفرشي: شيمي را در آزمون‌هاي آزمايشي بد مي‌زدم؛ چون آخرين درس بود و در آن ضعف هم داشتم.

 

 

راز موفقیت سه رتبه تک رقمی کنکور ریاضی 97

 

* اما در آزمون سراسري، شما به 100 درصد سؤال‌هاي اين درس پاسخ صحيح داديد؟

روزبه امين تفرشي: بله، همين طور است، اما در آزمون هاي آزمايشي نتايجم در شيمي خيلي سينوسي بود؛ به خصوص بخش حفظي شيمي، که مي‌شود جملات آن را جور ديگري خواند و برداشتي متفاوت با نظر طراح سؤال داشت. راستش من بيشتر از هر درسي براي شيمي وقت گذاشتم؛ چون تا ماه آخر هم به خودم در يادگيري اين درس اعتماد نداشتم و دليلش هم اين بود که متاسفانه دبيران پايه دوم و سوم، خيلي اين درس را جدي نمي‌گرفتند و ضعف من و ساير دانش‌آموزان کلاس در پايه بود.

سيد محمد صادق کشاورزي: شيمي دوم را کم بلد بودم و سال چهارم مجبور شدم وقت زيادي براي مطالعۀ آن اختصاص دهم؛ به خصوص دو فصل اول شيمي سال دوم را واژه به واژه خواندم و به تک تک سؤال‌هاي کتاب جواب دادم، و در ضمن، مباحث کتاب را همراه با تست مي‌خواندم؛ اما سال سوم، دبيرمان به صورت کنکوري با ما کار مي‌کرد و مرتب به ما تست مي‌داد. در سال چهارم، اوايل با کلاس جلو مي‌رفتم، ولي بعد از مدتي ديدم که شيمي درس بدقلقي است و وقت اضافه روي اين درس گذاشتم؛ يعني هفته‌اي ده جلسۀ مطالعاتي شيمي مي‌خواندم. اسفندماه احساس کردم که به اين درس کاملاً مسلط شده‌ام، اما تعطيلات نوروز متوجه شدم که يک سري از تست‌ها را بلد نيستم و سؤال‌هاي آزمون‌هاي سراسري 94 و 95 را هم خوب جواب ندادم؛ در نتيجه، روي حفظيات کتاب بيشتر تمرکز کردم تا به آنها مسلط شوم. کلمات در شيمي خيلي مهم هستند و بايد حتي به قيود اين درس نيز توجه ويژه داشت.

 

* يکي از مشکلات داوطلبان در آزمون سراسري، اشتباهات محاسباتي است؛ به خصوص اينکه بسياري از داوطلبان به استفاده از ماشين حساب عادت کرده‌اند و چون در آزمون سراسري نمي‌توانند از ماشين حساب استفاده کنند، به دليل بروز اشتباهاتي کوچک، پاسخ صحيح را از دست مي‌دهند. شما سرجلسۀ آزمون سراسري، به خاطر نداشتن ماشين حساب مشکل نداشتيد؟

روزبه امين تفرشي: در دوران تحصيل از ماشين حساب استفاده نمي‌کردم؛ چون در المپياد فيزيک هم استفاده از ماشين حساب، مجاز نبود.

سيد محمد صادق کشاورزي: سال چهارم اصلاً از ماشين حساب استفاده نمي‌کردم؛ در ضمن، نداشتن ماشين حساب به معناي اين نيست که داوطلب سؤال‌ها را به صورت ذهني حل کند و پيش خودش بگويد که من ايده طراح را مي‌دانم و نيازي به حل کردن مساله ندارم. به نظر من بايد هر سؤالي را حل کرد تا سرعت محاسبات فرد بالا برود و دقتش نيز بيشتر شود.

سجاد فقفور مغربي: من اصلاً ماشين حساب نداشتم!

 

 

* يک وسيلۀ ديگر که اين روزها وقت داوطلبان را مي‌گيرد و زمان مفيدشان را از آنِ خود مي‌کند، تلفن همراه است. ارتباط شما در سال چهارم با موبايل چطور بود؟

سجاد فقفور مغربي: موبايل داشتم، اما براي ورود به شبکه‌هاي اجتماعي، از آن استفاده نمي‌کردم؛ البته از ابتدا هم خيلي اهل شبکه‌هاي اجتماعي مثل تلگرام نبودم، ولي در نهايت بايد پذيرفت که ورود به اين شبکه‌ها ذهن آدم را مشغول مي‌کند؛ حتي وقتي درس مي‌خواني، به آنچه مثلاً در تلگرام خوانده‌اي، فکر مي‌کني.

سيد محمد صادق کشاورزي: گوشي موبايلم هوشمند نبود. از اول مهر بازي‌هايي را هم که در تبلت داشتم و همين طور هر برنامۀ وقت‌گير ديگري را پاک کردم و از تبلت فقط براي سؤال کردن از همکلاسي‌ها و ارتباط با کانال مدرسه، استفاده مي‌کردم.

روزبه امين تفرشي: ما هر شب تا ساعت 9 و 30 دقيقه مدرسه بوديم و بعد از آن وقتم آزاد بود؛ براي همين نيز شب‌ها گاهي سراغ موبايل مي‌رفتم؛ اما قبول دارم که حتي استفاده از موبايل در وقت مرده هم ذهن آدم را مشغول مي‌کند. گاهي اوقات موبايل را به برادر بزرگترم مي‌دادم و بعد از او درخواست مي‌کردم که آن را يک ساعت در اختيارم قرار دهد و آن يک ساعت را بازي مي‌کردم.

 

 

* سال آمادگي براي کنکور، رابطه شما با نيايش چگونه بود؟

سجاد فقفور مغربي: سال آمادگي براي کنکور، سال پر استرسي است و اگر فردي بخواهد بر اين مشکل فايق بيايد، نيايش کمکش مي‌کند. در کل، در دوره‌هاي سخت زندگي، اعتقادات مي‌تواند ياور انسان باشد و حتي بسياري از افرادي که چندان معتقد نيستند، رابطه‌شان را با دين و اعتقادات، در اين دوره‌ها ترميم مي‌کنند؛ من اين مساله را در دوستانم ديدم که چقدر خدا باور شدند.

به نظر من، کسي که براي خدا درس بخواند، يک ساعتش به اندازۀ 10 ساعت کيفيت دارد؛ چون آدم بايد به هدف خود، پيوستگي ذهني پيدا کند و دين، کمک بزرگي براي پيوستگي ذهني به هدف است.

روزبه امين تفرشي: به نظر من، اينکه سال آخر داوطلب نماز بخواند يا روزه بگيرد تا خدا کمک کند که او در دانشگاه قبول شود، اسمش نيايش و اعتقاد نيست؛ اما در کل، در اين دوران معتقد بودم که بايد تلاش کرد و باقي را به خدا سپرد و به او توکل نمود.

 

 

* سال آخر ورزش يا تفريح مي‌کرديد؟

سجاد فقفور  مغربي: صبح‌ها نيم ساعت مي‌دويدم و ورزش صبحگاهي داشتم. تفريح هم داشتم؛ براي مثال، هر وقت دلم مي‌گرفت، تار مي‌زدم يا شعر مي‌گفتم. گاهي اوقات هم با خواهرم به کافي شاپ مي‌رفتيم. مسجد هم مي‌رفتم و کتاب هم مي‌خواندم. سال آمادگي براي کنکور، من چندين رمان هم خواندم؛ البته همه تفريحات و برنامه‌هايم با برنامه‌ريزي بود و بي‌حساب عمل نمي‌کردم.

روزبه امين تفرشي: در بخش تفريحات، برادرم نقش مهمي برايم داشت و کمکم مي‌کرد که خسته نشوم. هر سه هفته يک بار نيز، بعد از آزمون آزمايشي، فوتبال بازي مي‌کردم و با دوستانم بيرون مي‌رفتم. فوتبال‌هاي جالب تلويزيون را هم نگاه مي‌کردم و گاهي هم شام با برادرم بيرون مي‌رفتيم؛ به همين خاطر، در سال آمادگي براي کنکور، 17 کيلو چاق شدم!

سيد محمد صادق کشاورزي: خيلي اهل ورزش نبودم، اما سعي مي‌کردم با تفريحات کوچک، خستگي را از خودم دور کنم؛ براي مثال، شب‌ها به خصوص مهر و آبان، رمان مي‌خواندم؛ در ضمن، جمعه‌ها مشاور مدرسه‌مان، پيشرفتي‌ها را ناهار مي‌داد و اين ناهارهاي جمعه، يکي از تفريحات اصلي من بود. جمعه‌ها سريال هم مي‌ديدم. در کل، مشاور ما معتقد بود که در طي هفته، حسابي درس بخوانيم و جمعه‌ها تفريح داشته باشيم.

 

 

* به نظر شما، نقش مشاور در آمادگي براي آزمون سراسري چيست؟ اصلاً اعتقادي به حضور مشاور داريد؟

سيد محمد صادق کشاورزي: مشاور قطعاً خط مشي کلي را تعيين مي‌کند و نقش مهمي در اين زمينه دارد؛ چون اگر داوطلبي خط مشي کلي‌اش ترسيم نشود، کلاس برايش بي‌هدف مي‌شود و حتي امکان دارد که درجا بزند. من تا اسفند ماه کار چنداني با مشاور نداشتم، اما بعد از عيد، که کلاس‌هاي درس ما تعطيل شده بود، طبق برنامۀ مشاور پيش مي‌رفتم و به توصيه‌هايش مو به مو عمل مي‌کردم.

روزبه امين تفرشي: من هم معتقدم که  مشاور تاثير مستقيم دارد؛ چون برنامۀ کلي يک داوطلب را ترسيم مي‌کند و داوطلب، خودش ديگر نيازي به برنامه‌ريزي ندارد؛ براي مثال، من يک ماه آخر، مرتباً وقت کم مي‌آوردم و مشاورمان با برنامه‌ريزي دقيق، در اين زمينه کمکم کرد.

سجاد فقفور مغربي: با اينکه مشاور من فوق‌العاده بود، اما خودم اعتقاد چنداني به مشاور ندارم. به نظر من کنکور تجربي در چند سال اخير نشان داده است که مشاور‌هايي که در رسانه‌هاي گروهي تبليغ مي‌شوند، نقش چنداني در موفقيت داوطلب ندارند؛ چون رتبه‌هاي برتر آزمون سراسري، از شهرستان‌هاي کوچکي بودند که اين مشاورها حضوري در آن شهرها نداشتند.

در زمينۀ خودم هم مشاور، نقش رهبري را برايم داشت. ايشان برنامۀ کلي را تعيين مي‌کرد که الان در چه زمينه‌اي بايد  فعاليت کنم يا چه بخوانم، اما خودم برنامه‌ريزي کردم؛ در واقع برنامه‌ريزي، مهارتي بود که من به ياري کنکور کسب کردم.

 

 

* گاه مي‌شنويم که در بعضي از مدارس، بين دانش‌آموزان کنکوري، فضاي رقابتي منفي حاکم است. آيا در مدرسۀ شما نيز چنين فضايي حاکم بود؟

سجاد فقفور مغربي: در کلاس سه چهار نفر بوديم که با هم رفيق بوديم. زنگ‌هاي تفريح با هم بوديم و با هم مي‌خنديديم و رقابت سالمي هم بينمان حاکم بود. اگر يکي در درسي نتيجۀ بهتري مي‌آورد، ديگران تلاش مي‌کردند تا به او برسند. کسي هم در آموختن مطالب به ديگران، بخل نداشت و مباحثي را که بلد بوديم، به هم ياد مي‌داديم.

 

 

* دوستانت چه رتبه‌هايي را کسب کردند؟

سجاد فقفور مغربي: رتبۀ آنها دو رقمي کشوري شد.

روزبه امين تفرشي: با سه تا از همکلاسي‌ها رقابتي جدي داشتم و به نظر من اين رقابت خيلي هم مفيد بود؛ چون انگيزۀ اصلي مطالعه در سال آخر، همين رقابت‌هاست. کمي که گذشت سعي کرديم تا رقابتمان در سطح بالاتري باشد و حتي فراتر از مدرسه برود و تنها به رقابت در بين خودمان بسنده نکنيم.

سيد محمد صادق کشاورزي: تا قبل از سال آخر که رقابتي در مدرسه نبود و بچه‌ها منفعلانه عمل مي‌کردند. خود من هم چون المپيادي بودم، قصد رقابت نداشتم، اما سال آخر که آقاي محمد رضا اسکندري (رتبه چهارم کشوري) به مدرسه ما آمد، فضاي رقابتي خوبي بين من و ايشان ايجاد شد.

 

 

* تعطيلات نوروز، معروف به دوران طلايي براي يک کنکوري است. اين دوران را چگونه گذرانديد؟

روزبه امين تفرشي: مدرسۀ ما عيد و غير عيد نداشت؛ برنامۀ مان پيوسته بود و در تعطيلات نوروزي هم فقط 5 روز تعطيل بوديم. مدرسه پايگاه مطالعاتي داشت و ما هر روز 8 زنگ مطالعاتي داشتيم  و من چون در خانه خوب درس نمي‌خواندم، پاي ثابت اردوهاي مطالعاتي بودم.

 

 

* در اردوها شيطنت نمي‌کرديد و به قول معروف، زمانتان سوخت نمي‌شد؟

روزبه امين تفرشي: اوايل که مدرسه اردو گذاشته بود، شيطنت زياد بود، اما به مرور بچه‌ها به ياري کمک مشاورها و مشاور مدرسه، اردوها را جدي گرفتند.

سيد محمد صادق کشاورزي: در ايام نوروز، سه روز تعطيل بوديم و از دومين روز سال نو تا 15 فروردين اردوي مطالعاتي داشتيم که البته اختياري بود. برنامۀ اردوها هم اين بود که هر روز آزمون عمومي و تحليل آن را داشتيم و سپس مجموعه تست اختصاصي براي يک درس  مشخص کار مي‌کرديم. اردويمان هم از 7 و نيم صبح شروع مي‌شد و تا 8 و نيم شب ادامه داشت.

البته دوران عيد، چون جنبه مرور مباحث درسي را داشت، براي من دوران خسته کننده‌اي بود؛ براي مثال، در يک روز 300 تست سيستماتيک حل مي‌کرديم و من خسته مي‌شدم.

 

 

* اين خستگي فقط مال دوران عيد بود؟

سيد محمد صادق کشاورزي: ابتداي سال تحصيلي تا آخر سال 96، مطالب جديد ياد مي‌گرفتيم و اين براي من جالب و لذت بخش بود؛ در واقع کنکور به من حس خوبي مي‌داد و از آن لذت مي‌بردم؛ اما دوران عيد خسته کننده بود. يک ماه آخر هم در دماوند اردوي مطالعاتي داشتيم و تا يک هفته قبل از کنکور آنجا بوديم، و چون جوّ پايگاه خوب بود، خسته نمي‌شدم؛ ولي يک هفتۀ آخر، باز کسل کننده بود و همه بچه‌ها خسته شده بودند.

سجاد فقفور مغربي: اوج درس نخواندن و کوتاهي‌هاي من، به ايام نوروز باز مي‌گردد. يک هفته هيچ نخواندم؛ در واقع، چون همه چيز را مطالعه کرده بودم، چيزي براي خواندن نداشتم. همۀ مباحث برايم تکراري بود و حوصلۀ خواندن آنها را نداشتم. دلم مي‌خواست که يک مطلب جديد ياد بگيرم؛ البته در نهايت، هفتۀ دوم عيد به زور خودم را مجبور به درس خواندن کردم و در مجموع روزي 7 ساعت درس مي‌خواندم و تا دو هفته مانده به کنکور همين طور درس مي‌خواندم. شايد اگر پايان سال 96 آزمون سراسري برگزار مي‌شد، من آمادگي بيشتري داشتم.

 

 

* تعطيلات نوروز و بعد از آن که خوب درس نخوانديد؛ پس «پيک» مطالعاتي شما چه زماني بود؟

سجاد فقفور مغربي: تابستان منتهي به سال آخر خيلي خوب درس خواندم. به خصوص اواسط مرداد ماه، ساعت مطالعاتي من دو رقمي شده بود و در نهايت، در دو هفته پاياني تابستان، دو درس اختصاصي هندسه تحليلي و گسسته را جمع کردم و روزي 16 ساعت درس مي‌خواندم. به نظر خودم اگر الان رتبه تک رقمي آوردم،  نتيجه مطالعۀ خوب من در تابستان است.

 

 

* بازۀ زماني روز قبل از کنکور تا پايان کنکور چگونه گذشت؟

سجاد فقفور مغربي: دو هفته مانده به کنکور، محل مطالعه‌ام را تغيير دادم و براي مطالعه به خانۀ خاله‌ام رفتم. تغيير محيط باعث شد که انگيزۀ مطالعه‌ام بار ديگر زياد شود و ساعت مطالعاتي‌ام را به 15 ساعت در روز رساندم؛ اما دو روز مانده به کنکور، درس خواندن را تعطيل کردم. شب قبل از کنکور، تلويزيون يک فيلم مستند گذاشته بود که تا يازده شب ادامه داشت؛ آن را نگاه کردم و و سپس خوابيدم؛ ولي ساعت 4 و نيم صبح بيدار شدم. يک موسيقي آرام بخش براي خودم گذاشتم و تا ساعت 6 صبح در تخت ماندم و بعد هم صبحانۀ سبکي خوردم و سر جلسۀ آزمون رفتم.

سر جلسۀ کنکور استرس داشتم؛ اما اين استرس اذيتم نکرد و در عوض سرعتم را بالا برد و من 15 دقيقه در دروس عمومي و 45 دقيقه در دروس اختصاصي وقت اضافه آوردم؛ البته استرس بدي‌هايي هم دارد؛ مثلاً دقت را کم مي‌کند.

روزبه امين تفرشي: روز قبل از کنکور، به پيشنهاد مشاورمان صبح زود بيدار شديم تا بتوانيم شب راحت‌تر بخوابيم. تا ظهر هم مدرسه بوديم و بعد از ظهر با برادرم استخر رفتم تا خسته‌تر شوم و شب بهتر بخوابم. روز کنکور فقط 10 دقيقه مانده به شروع آزمون، به جلسۀ آزمون رسيدم. اين دير رسيدن باعث شد که کمي استرس پيدا کنم؛ حتي ابتداي آزمون و سر سؤال‌هاي ادبيات خيلي استرس داشتم؛ البته به مرور استرسم کمتر شد، اما کاملاً از بين نرفت؛ در حالي که من در آزمون‌هاي آزمايشي، هيچ وقت دچار استرس نمي‌شدم. سر آزمون اختصاصي هم وقت کم آوردم و به 5 سؤال فيزيک نرسيدم.

سيد محمد صادق کشاورزي: روز آخر تا ساعت يک مدرسه بوديم و بعد با دوستانم به پارک رفتم و ساعت 7 بعد از ظهر به خانه آمدم و زود خوابيدم. خدا را شکر که فضاي جلسۀ آزمون ما شاد بود و حس خوبي داشتم؛ اما با شروع آزمون، کمي مضطرب شدم؛ ولي تست هفتم يا هشتم ادبيات بود که به خودم مسلط شدم. در کل، تست‌هاي عمومي‌ها را خوب زدم، اما سر سؤال‌هاي رياضي نتوانستم 5 تست اول را بزنم که برايم بي‌سابقه بود؛ ولي با اين حال، به خودم گفتم که مهم نيست، بعداً حل مي‌کنم. سر درس شيمي هم کمي مضطرب شدم، ولي چون وقت زياد داشتم، نگراني‌ام رفع شد.

 

 

* اگر قرار باشد براي موفقيتتان در کنکور، براي پشتکار، هوش، خانواده و مدرسه، درصدي قايل باشيد، به هر يک از اين موارد چه درصدي مي‌دهيد؟

روزبه امين تفرشي: خانواده: 30 درصد، هوش: 40 درصد، تلاش: 20 درصد، مدرسه و مشاور: 10 درصد.

سيد محمد صادق کشاورزي: خانواده:30 درصد، هوش: 10 درصد، مشاور: 10 درصد، تلاش: 50 درصد.

سجاد فقفور مغربي: خانواده: 40 درصد، هوش: 30 درصد، تلاش 20 درصد، مدرسه و مشاور: 10 درصد.

 

 

* براي من جالب است که همۀ شما سهم خانواده را بالاتر از مدرسه دانسته‌ايد. چرا؟

سجاد فقفور مغربي: نقش خانواده در فضاي آرامي که براي داوطلبان مهيا مي‌کند، بسيار زياد است؛ به خصوص مادر در خانواده، نقش مهم و اصلي را دارد و فضايي را که ايجاد مي‌کند، در اين زمينه مي‌تواند بسيار  مؤثر باشد؛ اينکه نه فضا را امنيتي کند و نه خيلي شلوغ باشد. من فکر مي‌کنم که حتي حضور مهمان هم براي عوض کردن فضا لازم است؛ اما بجا و به موقع، و مديريت اين مساله با مادر است.

زهرا اکبري (مادر سيد محمد صادق کشاورزي): من هم فکر مي‌کنم که خانواده از ابتدا مي‌تواند نقش مهمي در پيشرفت فرزند و موفقيت او داشته باشد. خود من، حتي  در زمان کودکي فرزندم، سعي مي‌کردم اسباب بازي‌هايي را برايش انتخاب کنم که فکري باشد و خلاقيت او را بيشتر کند؛ در ضمن، هيچ وقت در انجام کاري اجبار نداشتم. هر جا علاقه نشان مي‌داد، فضا را برايش مهيا مي‌کردم، و اگر علاقه‌اي نداشت با او همراه مي‌شدم و قبول مي‌کردم؛ براي مثال، در  دوران ابتدايي، محمد صادق را کلاس شطرنج فرستادم، ولي او علاقه‌اي نشان نداد و  من هم پذيرفتم و ديگر نرفت.

فريبا نيازمند (مادر روزبه امين تفرشي): هميشه در خانه سعي مي‌کرديم که يک فضاي علمي حاکم باشد؛ براي مثال، در خانۀ ما تلويزيون بسيار کم روشن مي‌شود، ولي هميشه بحث و گفت و گوي علمي حاکم است. در زمينۀ تغذيه هم توجه دارم که فرزندانم تغذيۀ سالم داشته باشند. در خانۀ ما خبري از غذاهاي فست فودي نيست و بالاخره هيچ‌گونه فشاري هم به روزبه وارد نمي‌کرديم تا درس بخواند. در کل، در هيچ چيزي و انجام هيچ کاري، اجبار و اصرار نبود.

 

 

* در کل، اگر بخواهيد نظرتان را دربارۀ سال آمادگي براي کنکور بگوييد، چه مي‌گوييد؟

سجاد فقفور مغربي: سال آمادگي براي کنکور، سال آموزنده‌اي بود. فضاي دوستانۀ مدرسه و همکلاسي‌هاي خوب، براي من دوست داشتني بود؛ البته، مثل هر مرحلۀ ديگر از زندگي، سختي‌هاي خودش را هم داشت.

روزبه امين تفرشي: براي من، رفاقت و با بچه‌ها بودن، جالب بود؛ در واقع تنها چيزي که از 12 سال تحصيل در ذهنم مانده، همين سال کنکور است با همۀ دوستي‌ها و محبت‌هايش؛ البته کم خوابي و استرسش بد بود.

سيد محمد صادق کشاورزي: چون ابتداي سال تحصيلي المپيادي بودم و دير به کلاس درس رسيدم، خاطرات خوشايندي از ابتداي سال ندارم؛ اما وقتي توانستم به کلاس و بچه‌ها برسم، حس خوبي داشتم. تعطيلات نوروز نااميد شده بودم و حس خوبي نداشتم و بعد از آن، هم خاطرات خوب داشت و هم بد؛ براي مثال، من گاه وسط درس خواندن خوابم مي‌برد و بعد از اينکه بيدار مي‌شدم، حس خوبي نداشتم؛ چون حس مي‌کردم که از وقت درس خواندنم درست استفاده نکرده‌ام؛ اما در کنارش يک سري چيزها را امسال ياد گرفتم. ياد گرفتم که چطور در سختي‌ها، لحظات شيرين را پيدا کنم؛ مثل يک شب در پايگاه که در بالکن ايستاده بودم و غرق طبيعت روبرويم شده بودم و احساس کردم که چقدر از حضور در اين لحظه لذت مي‌برم؛ در ضمن، هيچ سالي مثل سال آمادگي براي کنکور، با دوستانت ارتباط نداري. بدون شک، ارتباط و گفت و گوي من با دوستانم در اين سال، بيشتر از ارتباطم با والدينم بود.

 

 

* در چه رشته‌اي مي‌خواهيد ادامه تحصيل بدهيد؟

سجاد فقفور مغربي: از کودکي علاقه‌مند به کامپيوتر بودم، دوره‌اي هم به صنايع و زماني ديگر هم به هوا ـ فضا علاقه‌مند شدم؛ اما معتقدم که فضاي کامپيوتر، بي‌نهايت است و در آينده انسان نيز نقشي تعيين کننده دارد.

روزبه امين تفرشي: آينده‌اي که در نظر دارم، مديريت مالي است؛ اما براي کارشناسي‌ارشد مي‌خواهم مديريت مالي بخوانم و در مقطع کارشناسي فقط مي‌خواهم مهندسي برق بخوانم.

 

 

* چرا در مقطع کارشناسي‌ارشد دوست داريد مديريت مالي  بخوانيد؟

مهندسي جنبۀ عملياتي دارد و در حقيقت هر مهندسي، زير مجموعۀ يک مدير است، و چون مديريت ريسک و سرمايه نياز به رياضيات قوي دارد، معتقدم که بهتر است در دورۀ کارشناسي، در رشته مهندسي برق تحصيل کنم.

سيد محمد صادق کشاورزي: به هر دو رشتۀ مهندسي کامپيوتر و برق علاقه‌مند هستم، اما با توجه به آشنايي‌ام با مهندسي کامپيوتر در المپياد کامپيوتر، فکر مي‌کنم بهتر است که مهندسي برق بخوانم؛ چون برق را نمي‌شود به راحتي فراگرفت و نياز به تحصيلات دانشگاهي دارد و فکر مي‌کنم که خودم مي‌توانم کامپيوتر را در کنار برق دنبال کنم.

 

 

* اين روزها رشته‌هاي گروه آزمايشي علوم تجربي، متقاضي بسياري دارند و مي‌بينيم که دانش‌آموزان رشته رياضي هم جذب گروه آزمايشي علوم تجربي مي‌شوند يا حتي بعد از ورود به دانشگاه، تصميم مي‌گيرند که انصراف بدهند و بار ديگر در آزمون سراسري گروه آزمايشي علوم تجربي شرکت کنند. شما چنين ذهنيتي نداشتيد؟

سجاد فقفور مغربي: در رشته‌هاي علوم رياضي بايد شاخص بود تا موفق و حتي پولدار شد، اما رشته‌هاي علوم تجربي اين‌گونه نيست و مي‌بينيم که يک پزشک معمولي هم درآمد خوبي دارد؛ بر عکس رشته‌هاي مهندسي که بايد از حد معمولي بالاتر باشي تا موفق شوي. من هيچ وقت به فکر يک زندگي روزمره با حقوق مکفي نبوده‌ام.

روزبه امين تفرشي: انگيزۀ بچه‌هاي علوم تجربي، بازار کار خوبي است که در ايران دارند. در رشته‌هاي مهندسي، تا زماني که ايدۀ تازه‌اي نداشته باشي، پيشرفت نمي‌کني و به جايي نمي‌رسي. خود من هيچ وقت حوصلۀ دروس حفظي مثل زيست‌شناسي را نداشتم و به دنبال يک زندگي بي‌دردسر هم نبودم.

سيد محمد صادق کشاورزي: در برهه‌اي به فکر تغيير رشته و شرکت در گروه آزمايشي علوم تجربي افتادم، اما در نهايت، منصرف شدم و رشتۀ رياضي را انتخاب کردم.

 

 

* مي‌گويند زکات علم نشر آن است. هيچ به فکر فعاليت‌هاي جهادي و کمک به دانش‌آموزان نيازمند افتاده‌ايد؟

سجاد فقفور مغربي: خاله‌ام در نيشابور در اين زمينه فعاليت مي‌کند و هدف من هم اين است که بخش مفيدي از زندگي‌ام را به کار براي دانش‌آموزان نيازمند اختصاص دهم؛ به خصوص در مقطع ابتدايي يا متوسطه اول که دغدغۀ من است و کار براي آنها برايم خيلي ارزش دارد. دوست دارم به پرورش قدرت خلّاقه و توانمندي‌هاي بچه‌ها کمک کنم و به آنها نشان دهم اين تفکر که تنها راه موفقيت، ورود به دانشگاه است، غلط است و راه موفقيت براي هر فرد، با ديگري فرق مي‌کند.

سيد محمد صادق کشاورزي: دنبال اين هستم که بخش محدودي از وقتم را به انجام اين کار اختصاص بدهم.

 

 

* به عنوان آخرين سؤال، لطفاً درصدهاي خود را در آزمون سراسري بگوييد.

سيد محمد صادق کشاورزي: ادبيات: 100 درصد، عربي: 7/94 درصد، فرهنگ و معارف اسلامي: 4/89 درصد، زبان خارجي: 4/89 درصد، رياضي: 7/92 درصد، فيزيک: 2/91 درصد، شيمي 6/88 درصد.

روزبه امين تفرشي: ادبيات: 96 درصد، عربي: 68 درصد، فرهنگ و معارف اسلامي: 4/69 درصد، زبان خارجي: 84 درصد، رياضي 9/87 درصد، فيزيک: 2/88 درصد، شيمي: 100درصد.

سجاد فقفور مغربي: ادبيات: 100 درصد، عربي: 4/85 درصد، فرهنگ و معارف اسلامي: 84 درصد، زبان خارجي: 7/94 درصد، رياضي: 4/90 درصد، فيزيک: 2/88 درصد، شيمي: 8/84 درصد.

هم چنین می توانید مطالب بیشتری از مصاحبه رتبه های برتر کنکور را بینید و همچنین روش مطالعه دروس را نیز بررسی کنید.

تبلیغات

اگر در زمینه تحصیلی و آزمون سراسری ( مشاوره اختصاصی کنکور ۹۸ ، برنامه ریزی تحصیلی ، قبولی تضمینی ، معرفی بهترین منابع ، تکنیک مطالعه و... ) نیاز به مشاوره و یا راهنمایی دارید ،
از خط ثابت با شماره 9099071613 ( از سراسر کشور ) تماس بگیرید.
پاسخگویی کارشناسان مشاور گروپ از 8صبح الی 12 شب

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظــــر شما چیه ؟

نظرات و پیشنهادات شما موجب حمایت و دلگرمی ماست

نظرات شما پس از ارسال،حداکثر ظرف چند ساعت توسط مدیریت تائید خواهند شد

عضویت در کانال تلگرام کنکور 98عضو میشم ! (فیلتر شکن باید روشن باشه)
+ +