روش مطالعه شیمی کنکور98

روش مطالعه شیمی کنکور۹۸

کنکور98 کنکور نحوه مطالعه صحیح شیمی برای کنکور98 نحوه مطالعه شیمی کنکور تجربی نحوه مطالعه شیمی کنکور نحوه مطالعه شیمی نهایی نحوه مطالعه شیمی مبتکران نحوه مطالعه شیمی در کنکور نحوه مطالعه شیمی تجربی نحوه مطالعه شیمی برای کنکور نحوه مطالعه شیمی برای امتحان نهایی نحوه مطالعه شیمی 3 نحوه مطالعه شیمی موفق ترین شیوه مطالعه شیمی در کنکور98 مناس بترین روش مطالعه و خواندن شیمی برای کنکور98 روش‌های مطالعه‌ی شیمی رتبه های برتر کنکور روش‌های مطالعه‌ی شیمی رتبه های برتر برای کنکور98 روش مطالعه شیمی کنکوری روش مطالعه شیمی کنکور تجربی روش مطالعه شیمی کنکور روش مطالعه شیمی نهایی روش مطالعه شیمی رتبه های برتر کنکور روش مطالعه شیمی رتبه های برتر روش مطالعه شیمی در کنکور98 تجربی روش مطالعه شیمی برای کنکور روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی روش مطالعه شیمی 3 روش مطالعه شیمی 2 روش مطالعه شیمی روش مطالعه دروس کنکور98 ریاضی فیزیک روش مطالعه دروس کنکور98 تجربی روش مطالعه دروس کنکور98 روش خواندن شیمی کنکور98 خواندن شیمی برای کنکور98 بودجه بندی شیمی کنکور98 بهترین شیوه مطالعه برای کنکور98 بهترین روش مطالعه دروس کنکور98 بررسی بهترین شیمی کنکور98

روش مطالعه شیمی برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم کنکور۹۸:

درس شیمی در کنکور سراسری سال‌های اخیر جزء سخت‌ترین و مفهومی‌ترین درس‌ها شناخته شده است و نیز میزان درصد پاسخ‌گویی و میانگین چند از 10 داوطلبان در کنکور تجربی و ریاضی در این درس به نسبت سایر درس‌های تخصصی کم‌تر بوده است.

درس شیمی شامل 2 بخش حفظیات و مسائل است.

در چند سال اخیر توجه طراحان کنکور در این درس نسبت به سؤال‌های تیپ مسئله بیش‌تر شده است و 50 درصد سؤال‌های کنکور درس شیمی را مسائل تشکیل می‌دهند. معمولاً مسائل این درس با اعداد بزرگ و تقریب اعشاری طراحی می‌شوند و ظاهری دشوار و پیچیده دارند اما در عین حال به‌راحتی حل می‌شوند. اگر دانش‌آموزان به حل تمرین و تست زیاد در این بخش بپردازند و چندین بار سؤال‌های کنکور را حل کنند به‌راحتی می‌توانند به سؤال‌های تیپ مسئله پاسخ دهند.

در 2 سال اخیر سؤال‌های بخش حفظی به صورت بسیار مفهومی و ترکیبی ارائه شده است و برای پاسخ‌گویی به تیپ سؤال‌ها لازم است دانش‌آموز بر متن کتاب درسی مسلط باشد؛ اما برای تسلط بر متن کتاب درسی تنها مطالعه‌ی کتاب کافی نیست و ضروری است که دانش‌آموز از یک درس‌نامه‌ی کمک‌آموزشی استاندارد به صورت مکمل استفاده کند تا مطالب کتاب را بیش‌تر توضیح دهد و دانش‌آموز با استفاده از آن بتواند نکات کلیدی را از متن استخراج کند.

به‌ خاطر داشته باشيد که خواندن 10 صفحه از کتاب شيمي مشابه خواندن 10 صفحه از يک کتاب تاريخ يا ادبيات نيست. متن مربوط به اين درس پيچيده‌تر است؛ زيرا شامل فرمول‌ها، نمودارها، تصاوير و مفاهيم مشکل است؛ بنابراين نياز داريد براي خواندن، فکر کردن و انجام تکاليف زمان بيش‌تري اختصاص دهيد. به عنوان مثال ممکن است براي تسلط بر 5 صفحه از کتاب شيمي نياز به 50 دقيقه زمان داشته باشید.

سعي کنيد تا قدرت انتقال خود را بهبود بخشيد. تکاليف را دسته‌بندي کنيد و آن‌ها را به قسمت‌هاي کوچک‌تر تقسيم کنيد. براي مثال براي مطالعه‌ي 20 صفحه از کتاب، آن را به 4 بخش 5 صفحه‌اي تقسيم کنيد

اکثر مباحث شیمی به گونه‌ای هستند که دانش‌آموز باید ابتدا بر مباحث پایه‌ی آن‌ها مسلط باشد. مثلاً برای یادگیری مبحث اسید و باز و الکتروشیمی ابتدا یادگیری مباحث ترکیبات یونی و کووالانسی لازم است و برای یادگیری مبحث سینتیک ابتدا یادگیری مبحث استوکیومتری اهمیت دارد.

در متن کتاب درسی بیش‌تر بدانید‌ها، فکر کنیدها، آزمایش کنیدها و مطالب حاشیه‌ی کتاب به ظاهر اهمیت چندانی ندارند و معمولاً دانش‌آموزان به آن‌ها زیاد توجه نمی‌کنند، اما این بخش‌ها همواره مورد توجه طراحان کنکور بوده است.

خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی در کتاب درسی شیمی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا تحلیل و برداشت دانش‌آموز از مطالب درسی و یادداشت کردن آن‌ها به صورت خلاصه در حاشیه‌ی کتاب و هم‌چنین نکته‌برداری از تست‌ها و یادداشت کردن آن‌ها در کنار مطالب مرتبط در حاشیه‌ی کتاب برای یادگیری درس شیمی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و باعث تثبیت بیش‌تر مطالب درسی در ذهن دانش‌آموز می‌شود.

درمجموع با توجه به نکات گفته‌شده می‌توان برای مطالعه‌ی درس شیمی مراحل زیر را عنوان کرد:

  • مطالعه‌ی هم‌زمان و مکمل کتاب درسی و درس‌نامه‌ی آموزشی کارآمد

  • یادداشت کردن خلاصه‌ها و نکات تست‌ها در حاشیه‌ی کتاب درسی

  • حل تمرین و تست زیاد در بخش‌های حفظی و مسئله 

  • تست‌های شناسنامه‌دار را چندین بار مرور کنید. در کنار هر تست علامتی بگذارید تا در پروژه‌های بعدی یا ایستگاه‌های دیگر آن‌ها را مرور کنید؛ سپس با مطالعه‌ی تست‌های نشان‌دار یادگیری‌های ناقص را به یادگیری‌های کامل تبدیل کرده و به تثبیت برسانید.

 

 

روش‌های مطالعه‌ی شیمی رتبه های برتر کنکور

فائزه قائم‌دوست رتبه‌ی 3 کشوری کنکور 94 (درصد شیمی: 100%)- پزشکی دانشگاه تهران:

به طور کلی اول متن کتاب درسی را مطالعه می کردم، مطالب حفظی را حفظ می کردم (مثلاً کتاب شیمی 2 مفهومی- حفظی است) بعد جزوه‌ی معلم را مطالعه می کردم. کتاب های تست به این صورت هستند که غالباً ابتدا درس نامه دارند. من هم اول درس نامه را مرور می کردم بعد تست می زدم و بررسی می کردم معمولاً دور اول تست آموزشی می زدم و در تست آموزشی سؤال ها را یک تست یک تست بررسی می کردم و بعد در دفعات بعدی به صورت امتحانی تست می‌زدم یعنی 50 تست را یک‌جا حل می‌کردم.

احمد نیک‌بخت رتبه‌ی 25 منطقه‌ 3 کنکور 93  (درصد شیمی: 87.7%)- پزشکی علوم پزشکی ایران:

اصولا شیمی 3 نوع سوال دارد حفظی، مفهومی و مساله

حفظی: من در این نوع سوال ابتدا خود متن کتاب را می‌خواندم و تمام نکات حفظی آن را حفظ و بررسی می‌کردم و سپس سوالات تالیفی و کنکور مربوط به آن را حل می‌کردم و اگر نکته‌ی خاصی بود آن را یادداشت می‌کردم

مفهومی: این نوع سوال رابطه کمی با کتاب درسی دارد قسمت‌های مربوط به کتاب درسی را می‌خواندم سپس درس‌نامه‌های مختلف که کامل‌تر از کتاب درسی بود را مطالعه می‌کردم و بعد به دقت تست‌های مختلف تالیفی و کنکور را حل می‌کردم.

مساله: با خواندن کتاب درسی نمی‌توان این نوع سوالات را حل کرد و بیشتر باید با حل تست و تجربه پیدا کردن در این سوالات به تسلط کافی رسید؛ با ساختن تست‌های مختلف می‌توان به تسلط بیشتر رسید.

آستیاژ باقری رتبه 18 منطقه 2 کنکور 94 از زنجان (درصد شیمی: 80%)- پزشکی دانشگاه تهران:

روش مطالعه‌ی من عبارتست از مطالعه‌ی دقیق کتاب درسی و کتاب تست از جمله شیمی آبی و درس‌نامه‌های آن‌ها. من سعی می‌کردم درس هر روز را همان روز بخوانم مباحث سال دوم را تابستان پیش با جزئیات خواندم. سال چهارم فقط به مطالعه‌ سال چهارم و مرور گذرای پایه می‌گذشت و در مجموع سطح خوبی در شیمی داشتم.

پوریا مسکنی رتبه‌ی 101 منطقه 2 کنکور 94 از سبزوار (درصد شیمی: 89%)- دندان‌پزشکی دانشگاه شهید بهشتی:

ابتدا کتاب را مطالعه می‌کردم سپس درس‌نامه‌ها را می‌خواندم و خلاصه می‌کردم؛ سپس از خلاصه‌ها استفاده می‌کردم و به تست زدن می‌پرداختم در واقع پس از هر بار تست زدن خلاصه‌ها را مطالعه می‌کردم.

بعد از آزمون، سوالات خوب را یادداشت می‌کردم و سعی می‌کردم از سوالات آزمون به نکته‌هایی که نوشتم اضافه کنم.

 ساعت مطالعه‌ی من در کل بستگی به تسلطم به آن فصل آزمون داشت ولی شیمی و زیست را بیش از بقیه‌ی دروس می‌خواندم.

همواره طبق برنامه پیش می‌رفتم و سعی می‌کردم ابتدا مباحث پیش را که تازه خوانده‌ایم بخوانم سپس سراغ پایه می‌رفتم و مرور می‌کردم.

من از روش بازیابی استفاده می‌کردم و بازیابی باعث حک شدن مطالب در ذهنم می‌شد و مطالبی را که با بازیابی مرور می‌کردم سخت فراموش می‌کردم.

فیروزه حاتمی رتبه‌ی 176 منطقه 2 کنکور 94 از خرم‌آباد (درصد شیمی: 68% )- پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

ابتدا متن کتاب را به طور مبحثی می‌خواندم و پس از متن کتاب، درس‌نامه‌های کتاب‌هایی را که در دسترس بودند را می‌خواندم، سپس تست‌ها را بدون در نظر گرفتن زمان جواب می‌دادم و به طور کامل هم بررسی می‌کردم، به صورتی‌که بعد از هر تست حتی اگر سوال ساده بود پاسخ‌نامه‌ی تشریحی را هم به طور کامل مطالعه می‌کردم. نکات حفظی را هم در دفترچه‌ای جداگانه می‌نوشتم. یک برنامه‌ای بودن را در منابع و برنامه‌ی مطالعاتی خیلی موثر می‌دانم چون یک‌برنامه‌ای بودن به فکر انسان جهت می‌دهد و باعث ایجاد آرامش روانی می‌شود.

واکنش ها به تاثیر 30 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور98+فیلم
بیشتر بخوانید

من سعی می‌کردم قبل از سال چهارم برنامه‌های مطالعاتی که احتمال می‌دادم موفق باشد را امتحان کنم و از بین آن‌ها برنامه‌ای که نتیجه‌ی بهتری را گرفتم انتخاب کنم و این باعث شد که در سال چهارم که زمان محدود است و فرصت برای انجام اشتباه وجود ندارد با تجربه‌ی این چند سال پیش بروم.

چندین بار کتاب درسی را برای دروس زیست و شیمی مطالعه کردم و هر بار هم نکته‌های جالب و جدیدتری پیدا کردم، سعی می‌کردم نکات مختلف از منابع مورد استفاده‌ی خودم را در کتاب بنویسم تا بتوانم در دوران جمع‌بندی با مطالعه‌ی آن‌ها به طور سریع و خلاصه و مفید در واقع کتاب‌های دیگر را هم دوره کنم.

من سعی می‌کردم با توجه به ساعت مطالعه‌ای که در این درس دارم هدف‌گذاری کنم و واقع‌بین باشم اما از همان ابتدا معمولا بالاترین درصدهای آزمون‌ من، درس‌های زیست و شیمی بود.

بعد تست، پاسخ تشریحی هر سوال را حتی اگر درست زده بودم بررسی می‌کردم زیرا بعضی وقت‌ها نکته‌ای که در پاسخ‌نامه هست ممکن است از خود سوال جالب‌تر باشد و سوال‌هایی که به نظرم مهم بود و همین‌طور سوالاتی که اشتباه زده بودم را علامت دار می‌کردم برای این‌که دوباره بخوانم و همین‌طور نکات مهم و ترکیبی سوالات را در کتاب درسی می‌نوشتم.

بعد از آزمون تقریبا همه‌ی سوال‌ها را ارزیابی کرده و پاسخ‌نامه را می‌خواندم و سوال‌هایی که مشکل داشتم را در کلاسور ارزیابی و نکات مهم را هم در کتاب درسی می‌نوشتم.

من سعی می‌کردم که همه‌ی کلاس‌های مدرسه را حتی تا جلسه‌ی آخر بروم و این باعث می‌شد که بتوانم نکات جدیدی را از طریق دبیر و دانش‌آموزان یاد بگیرم و بعد از مدرسه مطالعه‌ی شخصی را انجام بدهم ولی در کلاس‌های خارج از مدرسه شرکت نمی‌کردم.

در آزمون‌ها شرکت می‌کردم چراکه آزمون دادن باعث می‌شود فرد به یک شناخت از خود برسد و بتواند نکات ضعف خود را پیدا کند مثلا در درس شیمی اوایل سال وقت کم می‌آوردم و با آزمون دادن به این مشکل پی بردم و با تست زیاد سرعت خود را افزایش دادم و همین‌طور دارای اشکالات محاسباتی بودم که رفع شد.

 

محمدامین خادم بشیری رتبه‌ی 6 منطقه 3 کنکور 94 از گچساران (درصد شیمی: 86%)- پزشکی دانشگاه تهران:

من در این درس معلم خوبی داشتم و مبنای کارم روش درس دادن ایشان بود. او در وهله‌ی اول مطلب را بسیار پیچیده و علمی درس می‌داد به طوری‌که ذهن من به شدت درگیر مطلب می‌شد و بعد از آن مطلب را به بیانی ساده بیان می‌کردند و من هم در مطالعه‌ام سعی می‌کردم اول مطالب را علمی توجیه کنم بعد روش ساده‌ی حل آن را یاد بگیرم این کار باعث می‌شد مطلب را طوری یاد بگیرم که هیچ‌وقت عملا فراموش نمی‌کردم (حتی تا الان).

 این درس برای من 3 تیپ سوال داشت: حفظی، مفهومی بدون محاسبه، سوالات محاسبه‌ای.

در سوال‌های محاسبه‌ای سعی می‌کردم روش خوبی برای حل (مثل تناسب خاص) پیدا کنم و بعد از آن روش‌های محاسبه را تقویت کنم تا بتوانم خوب به سوالات جواب دهم. افت درصد من در این درس در کنکور هم بخاطر غلط زدن 3 سوال حفظی و جابجا وارد کردن یک سوال بود.

 

مژگان قائدرحمتی رتبه‌ی 34 منطقه 3 کنکور 93 از اسلامشهر پزشکی دانشگاه تهران (درصد شیمی: 80درصد):

بعد از کلاس، جزوه‌های معلم را مطالعه می‌کردم و دوباره به حل تست‌های آموزشی معلم می‌پرداختم و حل تست و رفع اشکال. بعد از مرور جزوه‌هایی که در کلاس درس نوشته بودم اولین منبع و مهم‌ترین آن‌ها کتاب درسی بود.

یک برنامه‌ای بودن برای من بسیار موثر بود در واقع همین یک برنامه‌ای بودن آرامش ذهنی خوبی به من می‌داد. اولویت من برنامه‌ی مدرسه بود ولی در کنارش آزمون‌ها هم جایگاه خود را داشت. مباحث پیش را با مدرسه پیش می‌آمدم و مباحث پایه را با آزمون‌ها.

در مورد روش‌های مطالعه‌ام باید بگویم رفته‌رفته شناخت من از روش‌های موفق خودم بیشتر می‌شد ابتدا خیلی سردرگم بودم اما کم‌کم متوجه پیشرفت خود می‌شدم.

بعد از تست زدن به رفع اشکال و یادداشت نکات در حاشیه‌های کتاب و ستاره‌دار کردن تست‌هایی که غلط زده بودم یا نزده بودم و یا به نظرم نکته‌ی خوبی داشتند، می‌پرداختم.

از روش‌های خلاصه برداری، نمودار درختی، با صدای بلند خواندن، برای دیگران توضیح دادن و از جعبه لایتنر استفاده می‌کردم. هم‌چنین مطالب فرّار را در بازه‌های زمانی نزدیک دوره می‌کردم.

 

میثم ابراهیمی رتبه‌ی 11 منطقه 2 کنکور 94 از اسلامشهر (درصد شیمی: 91%)- پزشکی دانشگاه تهران

من در این درس خلاصه‌ای کامل داشتم و بارها آن را مرور می‌کردم. کلید موفقیت در این درس تکرار و تمرین زیاد است، با وجود آن که سوالات شیمی هر سال تغییرات زیادی می‌کند به نظر من تمرین زیادی می‌تواند ایده‌های جدید برای حل سوالات جدید را بدهد. در این درس برای فرمول‌های ترکیبات، یک دفترچه هم داشتم که طی مسیر روزانه تا مدرسه آن را مطالعه می‌کردم.

 

یحیی سلطانیان رتبه 28 منطقه 3 از هشتگرد (درصد شیمی: 76%)- پزشکی دانشگاه تهران

ابتدا کتاب را به صورت کامل می‌خواندم و بعد از تسلط کامل بر مفاهیم کتاب، سراغ تست‌های کنکور می‌رفتم و سپس تست‌های تالیفی حل می‌کردم.

یک برنامه‌ای بودن باعث شد که من به تمامی مباحث به طور کامل تسلط پیدا کنم و سردر گم نباشم.

من بعد از امتحان کردن چندین روش در سال پیش به یک روش موثر برای خودم رسیدم و طبق همان پیش رفتم.

 منبع اصلی برای یادگیری برای من کتاب درسی بود و سعی من بر تسلط کامل بر محتوای آن بود. بعد از خواندن کتاب درسی به سراغ تست‌های کنکور سراسری می‌رفتم.

من در کلاسور ارزیابی که خودم جمع‌آوری کرده بودم سوالاتی که اشتباه می‌زدم یا مهم بودند را یادداشت می‌کردم، هم‌چنین از طریق نوشتن و یاد دادن به دیگران سعی بر تسلط بیشتر داشتم.

حدیث ویسی/مهیا کیافر-کانون

بهترین منابع شیمی کنکور98

بودجه بندی شیمی کنکور98

ممکن است شما دوست داشته باشید

بگـــو نظرت چیه؟

نظرات و پیشنهادات شما موجب حمایت و دلگرمی ماست

نظرات شما پس از ارسال،حداکثر ظرف چند ساعت توسط مدیریت تائید خواهند شد

چهارده + 13 =

عضویت در کانال تلگرام کنکور 98میخوام عضو بشم !
+ +