معرفی جامع و کامل رشته روانشناسی

معرفی جامع و کامل رشته روانشناسی

معرفی رشته روانشناسی:

سایت دانشجوفا :متاسفانه هنوز در کشور ما بسياري از مردم، روانشناسي را با کف بيني و احضار روح يکي مي دانند و ما مي بينيم که کتابهايي با موضوعات فوق، به عنوان کتابهاي روانشناسي فروش فوق العاده اي دارند. 

در حاليکه روانشناسي شاخه اي از علوم زيستي است که هم به مطالعه عيني رفتار قابل مشاهده مي پردازد و هم به فهم و درک فرآيندهاي ذهني که مستقيما قابل مشاهده نبوده و اساس داده هاي رفتاري و عصب زيست شناختي قابل استنباط است، توجه دارد.

 

گرایش های رشته روانشناسی همه چیز درباره رشته روانشناسی موقعيت شغلي رشته روانشناسی در ايران معرفی روان‌شناسي عمومي‌ معرفی روان‌سنجي معرفی روانشناسی بالینی معرفی روانشناسی معرفی روانشناسي باليني معرفی رواشناسی عمومی معرفی رشته های علوم انسانی معرفی رشته های دانشگاهی معرفی رشته شرایط تاسیس کلینیک روانشناسی شرایط تاسیس کلینیک برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی روان شناسی چیست؟ روان شناسی دروس مشترک بين همه ي گرايشهای رشته روانشناسی دروس تخصصي گرايش روانشناسي عمومي دروس تخصصي گرايش روانشناسي باليني دروس تخصصي گرايش روانشناسي استثنايي درس هاي  رشته روانشناسی در طول تحصيل توانايي هاي لازم رشته ی روانشناسی تعداد کل واحدهاي درسي دو‌ره کارشناسي روانشناسي تعداد واحدهای رشته روانشناسی بهترین دانشگاه‌های رشته‌ روانشناسی در رتبه‌بندی جهانی آشنایی کامل با رشته روانشناسی

گرایش های رشته روانشناسی :

 

معرفی روان‌شناسي عمومي‌:

فارغ‌‌التحصيلان ‌در اين‌ رشته ‌مي‌توانند فعاليت‌هاي‌ مقدماتي‌ را در زمينه‌هاي‌ تشخيص‌  و درمان ‌اختلالات‌ رواني ‌در مؤسسات‌ عمومي ‌و رواني ‌و کلينيک‌هاي ‌روان‌پزشکي‌ و ساير مراکز شبيه ‌به‌ آن‌ عهده‌دار شوند و يا تدريس‌ روان‌شناسي ‌عمومي ‌را در مراکز آموزشي‌ بعهده‌ گيرند و يا به‌عنوان ‌روان‌شناس‌ مدرسه‌ در مدارس‌ همکاري‌  داشته ‌باشند.

معرفی روانشناسي باليني :

روان‌شناسان‌  مي‌توانند در مورد تشخيص‌، درمان‌ و بازآموزي‌ افراد نيز عهده‌‌دار مسئوليت‌ گردند؛ اگرچه‌ در اغلب‌ اين ‌موارد، روان‌شناسان‌ به‌عنوان ‌عضوي‌ از يک‌ تيم‌ شامل‌: روانپزشک‌، پرستار و مددکار اجتماعي‌ کار خواهند کرد ولي‌ آموزش‌ تخصصي‌ آن‌ها بايد  به‌گونه‌اي ‌باشد که ‌بتوانند بخش‌ زيادي‌ از مسئوليت‌ها را به‌ تنهايي‌ برعهده‌  گيرند. اهم‌ اين ‌قبيل ‌مسئووليت‌ها عبارت‌اند از: تشخيص ‌ناهنجاري‌هاي‌ رفتاري،‌ درمان‌ فردي‌ و گروهي‌، مشاوره ‌و راهنمايي‌ و بازآموزي.

معرفی روان‌سنجي :

روان‌سنجي عمدتاً با آمار، شيوه‌هاي سنجش در آموزش و پرورش و يادگيري، ارزيابي‌هاي روان‌شناختي از طريق آزمون‌‌هاي رواني و شيوه‌هاي گزينش و سرند کردن در ارتباط است‌. کارشناس ارشد روان‌سنجي مي‌تواند به کار اجراي آزمون‌‌هاي رواني – تشخيصي، سنجش هوش، ويژگي‌‌هاي شخصيتي، آسيب‌هاي مغزي، عقب‌ماندگي‌هاي ذهني، ارزيابي در آموزش و پرورش، سازمان سنجش و داده‌پردازي مشغول گردد.

يا به همراه يک تيم درمان در کلينيک‌‌هاي روان‌شناختي مشغول به کار گردد. هدف از تحصيل در اين رشته، تربيت افرادي است که با جنبه‌هاي نظري و کاربردي در زمينه‌هاي مربوط به اندازه‌گيري و ارزيابي خصوصيات مختلف افراد انساني و مهارت‌هاي او، آشنايي کافي داشته و توانايي به‌کارگيري آن را در موقعيت‌هاي شغلي در آموزش و پرورش داشته باشد. فارغ‌التحصيلان اين رشته با استفاده از تئوري کلاسيک اندازه‌گيري به سنجش ويژگي‌هاي پنهان افراد مي‌پردازند و از سويي ديگر با طراحي انواع آزمون‌ها (تحصيلي، هوش و استعداد، استخدامي و …) در سطوح وسيعي به سنجش آموزشي و تربيتي افراد مشغول‌اند. اجراي آزمون‌هاي رواني در امر تشخيص، همواره ياري رسان متخصصان بوده است.

تعداد واحدهای رشته روانشناسی:

تعداد کل واحدهاي درسي دو‌ره کارشناسي روانشناسي 144 واحد به‌ شرح زير است:

دروس عمومي 23 واحد

دروس پايه و اصلي شاخه‌هاي عمومي استشنايي 71 واحد

دروس پايه و اصلي گرايش باليني 98 واحد

دروس اختصاصي شاخه‌هاي عمومي – استثنايي 40 واحد

دروس اختصاص گرايش باليني 13 واحد

دروس انتخابي براي شاخص‌ها و گرايش‌ها 10 واحد

توضيح اين‌که مجموع دروس هر يک از شاخه‌هاي عمومي و استثنايي وهم چنين گرايش باليني 144 واحد مي‌باشد

درس هاي  رشته روانشناسی در طول تحصيل: 

دروس مشترک بين همه ي گرايشهای رشته روانشناسی:

روانشناسي عمومي، علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي، آمار توصيفي، فيزيولوژي عمومي، کليات فلسفه، مباني جامعه شناسي، روانشناسي احساس و ادراک، متون روانشناسي به زبان خارجي، آمار استنباطي، روش تحقيق در روانشناسي، روانشناسي فيزيولوژيک، روانشناسي تجربي، روانشناسي رشد، روانشناسي يادگيري، روانشناسي تربيتي، روانشناسي اجتماعي، روانسنجي، انگيزش و هيجان، شخصيت، آسيب شناسي رواني، بهداشت رواني، روانشناسي مرضي کودک، تاريخچه و مکاتب روانشناسي.

دروس تخصصي گرايش روانشناسي باليني:

کاربرد مقدماتي روشهاي تشخيص باليني، کاربرد مقدماتي روشهاي درمان مصاحبه، سمينار مسائل روانشناسي باليني در جهان و ايران، پژوهشهاي عملي در روانشناسي باليني، روانشناسي پويايي گروه، کليات روانپزشکي، بررسي مقدماتي نظريه هاي روان درماني، روانشناسي مشاوره و راهنمايي، روانشناسي کودکان استثنايي.

دروس تخصصي گرايش روانشناسي عمومي:

طرحهاي پژوهشهاي آزمايشگاهي، مقدمات نور و بسيکولوژي، ارزشيابي شخصيت، روانشناسي مشاوره و راهنمايي، روانشناسي هوش و سنجش آن، تفکر و زبان، روانشناسي پويايي گروه، روانشناسي کودکان استثنايي، سمينار در مسائل روانشناسي عمومي، اختلالات يادگيري، روانشناسي جنايي، پژوهشهاي عملي در روانشناسي عمومي.

دروس تخصصي گرايش روانشناسي استثنايي:

روانشناسي مشاوره و راهنمايي، نظريه ها و کاربرد آزمونهاي شناختي، روانشناسي کودکان تيزهوش و روشهاي آموزشهاي آنها، روانشناسي کودکان عقب مانده و روشهاي آموزش آنها، اختلالات تکلم و گفتار درماني، روانشناسي تدريس به کودکان ناشنوا، روانشناسي تدريس به کودکان نابينا، متون روانشناسي کودکان استثنايي به زبانهاي خارجي، بهداشت رواني کودکان استثنايي و خانواده، زمينه پيشگيري از تولد کودکان عقب افتاده، روانشناسي کودکان ناسازگار، روشهاي تغيير و اصلاح رفتار کودکان، سمينار مسائل کودکان استثنايي در جهان و ايران، پژوهشهاي عملي در روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي.

توانايي هاي لازم رشته ی روانشناسی:

زيست شناسي و شيمي در اين رشته اهميت بسياري دارد و بايد پايه علوم زيستي دانشجوي اين رشته قوي باشد. به همين دليل امروزه دانشجويان اين رشته از بين دو گروه آزمايشي علوم انساني و علوم تجربي پذيرفته مي شوند. از سوي ديگر آمار و رياضي در اين رشته کاربرد وسيعي دارد. بالاخره در اين رشته زبان انگليسي اهميت زيادي دارد.
دانشجوي اين رشته بايد نسبت به اطراف و جامعه خود ديد عميقي داشته باشد تا بتواند ظرافتهاي رفتاري افراد را درک کرده و در نهايت به ويژگي هاي رواني افراد پي ببرد.


موقعيت شغلي رشته روانشناسی در ايران:

امروزه روانشناسي با همه جنبه هاي زندگي ما ارتباط دارد و هر اندازه که جامعه پيچيده تر شود، روانشناسي نيز نقش مهمتري در حل مسائل آدمي بر عهده مي گيرد. اين به معناي فرصت هاي شغلي متنوع و گسترده براي فارغ التحصيلان رشته روانشناسي است.

به گفته کارشناسان اين رشته، آينده روانشناسي در کشور ما روشن و اميدبخش است و فارغ التحصيلان اين رشته بايد آينده خود را در فردا ببينند. چون کشور ما يکي از کشورهاي در حال توسعه است و بدون بهره گيري از شاخه هاي مختلف روانشناسي نمي تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. از سوي ديگر کشور ما، کشور جواني است و امروزه يکي از دغدغه هاي خانواده ها حفظ بهداشت رواني و بالا بردن سطح دانش فرزندانشان مي باشد که اين دو مهم نيز به ياري شاخه هاي مختلف روانشناسي از جمله روانشناسي رشد و روانشناسي تربيتي امکان پذير است. اما امروزه نيز فارغ التحصيلان اين رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي شوند و يا در شرکتها و سازمانها به عنوان کارشناس روانشناسي فعاليت مي کنند و عده اي نيز به عنوان دستيار متخصص روانشناسي باليني و يا روانپزشک مشغول به کار هستند.

 

بهترین دانشگاه‌های رشته‌ روانشناسی در رتبه‌بندی جهانی

در بررسی رتبه‌بندی جهانی Q.S، دانشگاه‌های برتر دنیا در زمینه‌های مختلف مشخص و درجه‌بندی می‌شوند. براساس این رتبه‌بندی در سال ۲۰۱۷ از میان ۳۰۰ دانشگاه مورد بررسی، ۱۰ مورد از برترین‌ها از این قرار هستند:

برترین در جایگاه نخست: دانشگاه هاروارد-ایالات متحده‌ی آمریکا؛
دومین دانشگاه برتر: استنفورد- ایالات متحده‌ی آمریکا؛
سومین دانشگاه برتر: کمبریج – انگلستان؛
چهارمین دانشگاه برتر: آکسفورد- انگلستان؛
پنجمین دانشگاه برتر به‌طور اشتراکی: دانشگاه کالیفرنیا، برکلی- ایالات متحده‌ی آمریکا و دانشگاه ییل-ایالات متحده‌ی آمریکا؛
هفتمین دانشگاه برتر: دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس UCLA- ایالات متحده‌ی آمریکا؛
هشتمین دانشگاه برتر ب‌ طور اشتراکی: مرکز فناوری ماساچوست MIT-ایالات متحده‌ی آمریکا و UCL واقع در لندن؛
نهمین دانشگاه برتر: دانشگاه نیویورک NYU-ایالات متحده‌ی امریکا؛

 

شرایط تاسیس کلینیک برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی:

با دارا بودن مدرک کارشناسي ارشد در گرايش هاي باليني، عمومي و باليني کودک و نوجوان،  فرد مي‌تواند:

– پس از احراز شرايط لازم (از جمله 800 ساعت کارآموزي در مراکز داراي مجوز رسمي، تأييديه از اساتيد رشته و …) و دريافت مجوز ازسازمان نظام روان‌شناسي اقدام به تاسيس کلينيک مشاوره نمايد.

– به عنوان کارشناس اين رشته در مراکز دولتي نظير بهزيستي- شهرداري- نيروي انتظامي- سازمان زندان‌ها- کانون اصلاح و تربيت و … در قسمت مربوطه جذب به کار شود.

– در واحدهاي کوچک دانشگاه آزاد و يا دوره‌هاي فراگير و يا موسسات آموزش عالي آزاد به عنوان مدرس فعاليت کند.

– در آموزش و پرورش به عنوان معلم و يا دبير در دروس مربوطه و يا به عنوان مشاور مدرسه مشغول به کار شود.

– با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس مهد کودک نمايد.

– با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس سَراي سالمندان نمايد.

– در کلينيک‌هاي درمان اعتياد به عنوان روان‌شناس مشغول به کار شود. (اشتغال در اين مراکز مستلزم تحصيل در گرايش روان‌شناسي باليني است و دارا بودن مدرک کارشناسي اين گرايش کافي است)

– در کلينيک‌هاي مشاوره اي به کارهاي درماني بپردازد.

– با روانپزشکان در کلينيک‌هاي خصوصي ايشان همکاري کند. (البته روانپزشکان مايل به همکاري با کارشناسان ارشد در گرايش‌هاي باليني و خانواده‌درماني هستند)

– در کلينيک‌هاي مشاوره و روان‌درماني کودک به کارهاي درماني مثل بازي درماني و … بپردازد. (در اين مراکز تاکيد بيش‌تر روي کارشناسان ارشد با گرايش باليني کودک و نوجوان و باليني است)

 

منایع :

میگنا

چطور

فاطمه ذکري يزدي؛ دانشجوي روان‌شناسي دانشگاه تهران

سایت دانشجوفا

تبلیغات

اگر در زمینه تحصیلی و آزمون سراسری ( مشاوره اختصاصی کنکور ۹۸ ، برنامه ریزی تحصیلی ، قبولی تضمینی ، معرفی بهترین منابع ، تکنیک مطالعه و... ) نیاز به مشاوره و یا راهنمایی دارید ،
از خط ثابت با شماره 9099071613 ( از سراسر کشور ) تماس بگیرید.
پاسخگویی کارشناسان مشاور گروپ از 8صبح الی 12 شب

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظــــر شما چیه ؟

نظرات و پیشنهادات شما موجب حمایت و دلگرمی ماست

نظرات شما پس از ارسال،حداکثر ظرف چند ساعت توسط مدیریت تائید خواهند شد

عضویت در کانال تلگرام کنکور 98عضو میشم ! (فیلتر شکن باید روشن باشه)
+ +