چکار کنیم نگرانی کنکور را نداشته باشیم؟

چکار کنیم نگرانی کنکور را نداشته باشیم؟

کاهش نگرانی کنکور نگرانی کنکور چیه؟ نگرانی کنکور را چگونه از بین ببریم؟ نگران از کنکور نحوه مدیریت نگرانی کنکور نحوه برخورد با نگرانی کنکور راه های کاهش نگرانی کنکور راه های رفع نگرانی کنکور راه های برطرف کردن نگرانی کنکور با نگرانی کنکور چه کنیم؟ افزایش نگرانی کنکور استرس کنکور نگرانی کنکور

دانشجوفا: نگرانی از کنکور بحث خوبیه واسه شروع سال تحصیلی جدید کنکوری ها،در این مطلب می خواهیم به طور مفصل به نگرانی کنکور بپردازیم.از اینکه نگرانی کنکور چی هست اصن؟ راه های برطرف کردن نگرانی کنکور  چیه؟ ما سعی می کنیم حتما بهتون جواب بدیم،پس وقت بزارید و این مطلب با ارزش رو که از پیک سنجش انتخاب شده تا آخر مطالعه کنید.

به عنوان یک داوطلب کنکوری که قرار است کنکور 98 را تجربه کنید .احتمالا  تاکنون برنامه ها و تدابیری را برای کنکور در نظر گرفته و اقداماتی انجام داده اید؛ حتی ممکن است كه بعضی از شما عزیزان، هنوز مطالعه ای نداشته و تصمیم دارید که از روزهای آینده شروع به خواندن دروس نمایید و یا اینکه هنوز نمی دانید از کجا و چگونه شروع کنید و مشغول مشورت و رایزنی با افراد با تجربه هستید.

در هر شرایطی که به سر میبرید، شروع یک کار، حتی برای داوطلبان عزیزی که پشت کنکور 98 مانده اند، نیز ممکن است باعث نگرانی و دغدغه های گوناگون و خاصی شود. اینکه چه برنامه ریزی داشته باشید، کدام درس ها در اولویت باشد، چگونه مطالعه کنید و چگونه پیش بروید، و ده ها موضوع دیگر از اين دست، ممکن است كه مغز شما را درگیر كند و باعث نگرانی شما شود.

بیشتر افرادی که کنکور را تجربه کرده اند، به این نتیجه می رسند که کنکور، گرچه به مدیریت درست و اصولی نیاز دارد، اما واقعا آن غول بی شاخ و دمی نیست که فکرش را می کردند؛ در واقع اگر ما یک چشم انداز درست و قانونمند از راهی که در پیش داريم و باید طی کنیم، پيش رويمان داشته باشیم، می توانیم به همهاین دغدغه ها پایان دهیم. ممکن است برای همه داوطلبان در راهی که تا کنکور سراسری دارند نگرانی هایی پیش بیاید. این نگرانی ها می تواند برای هر يك از داوطلبان و بسته به شرایط هر كدام از آنها متفاوت باشد؛ اما مهم این است که این نگرانی، از هر جنسی که باشد، بر روند آمادگی مطالعاتی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت؛ به همین منظور در این مقاله درصددیم تا راهکارهایی را برای مقابله با نگرانی ارائه دهیم و از شما هم می خواهیم در لحظه هایی که در چنین شرایطی قرارً گرفتید، حتما از این راهکارها استفاده کنید.

مهمترین و اساسی ترین اصل در مواجه شدن با نگرانی در هر موردی، از جمله برای آمادگی در کنکور، این است که زماني كه نگران مي شويد،هر چه   سريعتر خودتان را از اين وضعيت رها كنيد. برای اینکه بتوانید چنین کاری را انجام دهید و به آرامش برسید، چند راهکار ساده وجود دارد که در زیر به آنها اشاره میکنیم. هر یک از شما داوطلبان عزیز با به کارگیری این راهکارها میتوانيد تا حد بسیار زیادی بر نگرانی ّ های خود مسلط شويد.

 

1 -به خود یادآوری کنید که این دوران برای هر داوطلبی وجود دارد

 نگرانی ممکن است كه در هر زمینه و در هر شرایطی به سراغ همه ما بیاید؛ در واقع همه ما بارها و بارها این موضوع را تجربه کرده ایم.

وقتی فردی، تلفنش را جواب نمی دهد ،دیر به خانه می آید، مریض است، تحقیق یا کار سنگینی را برعهده گرفته است، اضطراب شب های امتحان به سراغ او آمده است و … همه و همه در ما موجب بروز نگراني ميشوند. اين موارد و ساير دغدغه هايي از اين دست، از جمله نگرانی های کوچک و بزرگی هستند که ممکن است تاکنون ذهن همه ما را درگیر کرده باشند. وقتی موضوعی مثل کنکور باعث نگرانی شما میشود، با خود بگویید داوطلبان زیادی وجود دارند که در شرایط من هستند و نگرانی و دغدغه های شبیه به دغدغه هاي من را تجربه میکنند. اینکه در چنین شرایطی همزاد پنداری کنید، احساس خوبی به شما دست خواهد داد و حداقل تا اندازه اي باعث آرامش شما خواهد شد.

 

2 -هدف خود و تلاش هایی را که تاکنون انجام داده اید به یاد بیاورید

ممکن است عامل نگرانی شما این باشد که تلاشی که کرده و درسی را که تاکنون خوانده اید، در مقایسه با آن چیزی که انتظار داشتید، کافی نبوده است. این نگرانی از جالب ترین انواع نگرانی هاست؛ زیرا هم میتواند مثبت و هم منفی باشد؛ مثبت از این نظر که شما را هر چه بیشتر به سمت تلاش بیشتر و در نتیجه موفقیت سوق دهد، و منفی از این نظر که ممکن است باعث شود تا روحیه تلاش و مطالعه شما آسیب پذیر شده و از همان تلاش و کوشش قبلی نیز دست بردارید.

اگر چنین نگرانی هایی به سراغتان آمد، به هدف تان فکر کنید؛ به اینکه چه برنامه ای برای آینده خود از طریق کنکور درنظر گرفته اید، سال بعد خود را در کجا می بینید و چه احساسی از این موضوع دارید و به تلاش هایی که تاکنون برای رسیدن به هدفتان داشته اید، فکر کنید و به آنها ارزش و بها بدهید و خود را به خاطر همه آن تلاش ها تمجید کنید. حتی اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که نه پشتوانه درسی و علمی قویای دارید و نه تاکنون مطالعه داشته اید، باز هم به جنبه مثبت نگرانیتان بها بدهید؛ چون به اندازه کافی وقت دارید كه از این شرایط برای یک برنامه ریزی خوب درسی و یک شروع خوب و قوی براي آمادگي در كنكور استفاده کنید. منتظر چه هستید؟

برخیزید و با امید و لبخند به آینده، قدم در راه بگذارید و ایمان داشته باشید که نتیجه تلاش خود را خواهید دید. برای اینکه از نگرانی های خود کم کنید، ابتدا خواسته و هدف خود را به صورت دقیق و روشن مشخص کنید. هدف بزرگ یا بلند مدت خود را به اهداف کوچک تر و کوتاه مدت تقسیم کنید و برای رسیدن به هدف گذاری های کوتاه مدت خود، دست به عمل بزنید.

آرزو کافی نیست؛ باید عمل کرد و همین که شما بخواهید و قدم در راه بگذارید، بسیاری از نگرانی هایی که دارید از بین خواهد رفت؛ زیرا چیزی در درون شما میگوید که «تو قدم در راه گذاشتی؛ پس طی کردن مسیر هم چیزی نیست» در واقع همان خواستن اول مهم است و بعد از آن اطمینان داشته باشید که در مسیر هدفتان، همه انرژی های مثبت، شما را یاری خواهند کرد.

 

3- به داوطلبان موفق فکر کنید که همین مسیر را گذرانده اند

همیشه وقتی قدم در راه جدید می گذاریم یا می خواهیم که کار تازه ای را انجام دهیم، ممکن است كه نگرانی های مختلفی هم به سراغمان بیاید؛ از جمله اینکه: «آیا موفق میشوم؟» »چه سختی هایی ممکن است در راهی که در پیش دارم، پيش بيايد؟

« و مانند آن. ممکن است نگرانی هایی از این دست، ذهن شما را درگیر کرده و انرژی شما را کاهش داده یا از بین ببرد؛ در حالی که بسیار مهم است تا شما به عنوان یک داوطلب کنکور سراسري، پر انرژی و با روحیه باشید. اگر چنین نگرانی هایی به سراغ تان آمد، سعی کنید كه آرامش خود را حفظ کنید و به این نکته فکر کنید که چرا در حالی که هنوز تجربهای در خصوص کنکور ندارید، دچار پیش داوری های نگران کننده شده اید.

یکی از مهمترین دلایل، ممکن است این باشد که افراد یا داوطلبانی برای شما از سختی ها و مشکلات کنکور گفته و ذهن شما را با صحبت های خود مشوش و آلوده کرده اند. بهترین راه در چنین شرایطی، این است که به سراغ افراد موفق کنکور رفته و با آنها صحبت کنید و از آنها در مورد نگرانی هایی که اين افراد در طول آمادگی برای کنکور داشته و راههایی که با كمك گرفتن از آنها با این نگرانی ها مقابله میکرده اند، بپرسید.

احتمال خالی ماندن ظرفیت رشته های ریاضی و انسانی در دانشگاه
بیشتر بخوانید

آن وقت خواهید دید که شما تنها نبوده و نیستید؛ فقط مهم این است که چگونه این با این نگرانی و استرس ها مقابله کنید. یادتان باشد افراد موفق کارهایی انجام میدهند که باعث پیشرفت شان میشود. اگر شما هم کار کسانی را که موفق شده اند، انجام دهید، در پایان به همان نتایجی که آنها به آن رسیدهاند، میرسید. معجزهای در کار نیست؛ بلكه موضوع یک قانون در میان است: «کافی است بدانید كه دیگران پیش از شما چه کرده اند که موفق شدهاند.»

کاهش نگرانی کنکور نگرانی کنکور چیه؟ نگرانی کنکور را چگونه از بین ببریم؟ نگران از کنکور نحوه مدیریت نگرانی کنکور نحوه برخورد با نگرانی کنکور راه های کاهش نگرانی کنکور راه های رفع نگرانی کنکور راه های برطرف کردن نگرانی کنکور با نگرانی کنکور چه کنیم؟ افزایش نگرانی کنکور استرس کنکور نگرانی کنکور

4 – آنچه را تاکنون انجام داده اید، بررسی و در برنامه خود تعادل ایجاد کنید

ممکن است در میان راه احساس کنید که آنچه تا به حال خوانده و زحمتی که تاكنون کشیده اید، کافی نبوده است و این موضوع باعث نگرانی شما شود. قبل از هر چیز این نکته را در نظر داشته باشید که برای آمادگی در کنکور هیچ وقت دیر نیست، و حتی اگر داوطلبی وجود داشته باشد که چند ماه بعد نیز با تلاش و کوشش خوب شروع به مطالعه جدی نماید، میتواند نتیجه نسبتا خوبی را کسب کند.

حتما تمام کارهایی را حتما که تاکنون انجام داده اید دوباره بررسی کنید . ممکن است كه شما برای آمادگی در کنکور، کارهای مختلفی را انجام داده اید که از چشمتان دور مانده است؛ مثلا مدت ها مشورت کرده، تلاش کرده و یک برنامه ریزی خوب انجام دادها ید. گرچه برنامه ریزی، جزئی از حجم دروس خوانده شده شما نیست، اما انجام این کار باعث ميشود تا شما طبق قاعده و اصول درس بخوانید و همین موضوع باعث پیشی گرفتن شما از رقبایتان می شود.

سعی کنید كه با خود صادق باشید. حتی اگر نگرانی شما بجا و درست باشد، نگران ماندن کاری را از پیش نمیبرد و فقط باعث تحلیل انرژی شما و بازداشتن شما از ادامه کارتان میشود؛ پس برای اینکه حس بهتری پیدا کنید و از نگرانی درآیید، سعی کنید كه نگاه دوباره به برنامه مطالعاتی خود داشته باشید و نقص ها و کمبودهای آن را بررسی نمایید؛ سپس وقتی متوجه شدید که علت نارضایتی شما چیست ،درصدد رفع آن بهترین کارها را انجام دهید.

 

5 – در برنامه درسی خود تنوع ایجاد کنید

یکی از عواملی که ممکن است در طول آمادگی برای کنکور برای هر داوطلبی ایجاد نگرانی و استرس نماید، برنامه مطالعاتی اوست. ممکن است پس از مدتی فکر کنید در برنامه ای که تنظیم کرده اید اشکالاتی وجود دارد؛ مثلا سهم یک درس اصلی در برنامه کم و سهم یک درس زیاد است یا اینکه جایی برای مرورهای هفتگی و … را در اين برنامه در نظر نگرفته اید. حتی اگر برنامه شما، برنامه خوب و مقبولی باشد،باز هم ممکن است این نگرانی شما را آزار دهد که آیا برنامه مناسبی ریخته اید یا نه.

برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید، لازم است كه چند کار را انجام دهید. اول اینکه ببینید آیا تنوع درسی را در برنامه خود در نظر گرفته اید یا نه؛ اگر این طور نیست حتما با توجه به ضعف ها و نقاط قوت خود، درسها را به شکل متنوع تر و طبق شرایط خودتان تنظیم کنید و برنامه تان را مجددا به دانشجویانی که سال های قبل رتبه های خوبی کسب کرده و موفق بوده اند، نشان دهید و یا از معلمان و مشاورانتان کمک بگیرید و با آرامش دوباره شروع به مطالعه نمایید.

هر هفته دقایقی وقت صرف کنید و بررسی و ارزیابی کنید که برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود در کنکور، لازم است كه چه خصوصیات و مهارت هایی را در خود ایجاد کنید؛ مثلا مقابله با خواب زیاد، تکمیل بهتر دفتر برنامه ریزی، اجرای درس هر روز در همان روز، حل تمرین مستمر و مداوم و ….

دقت کنید كه برای طی مسیر در رسیدن به هدف بلند مدت خود، میتوانید از قطب نما استفاده کنید تا از مسیر اصلی منحرف نشوید. منظور از قطب نما در اين مسير، همان برنامه راهبردی است. بررسی کنید كه آیا جهت حرکت شما صحیح است یا خیر، و در کدام قسمتها از برنامه جدا شده اید که بايد در ایستگاه های جبرانی برای آن قسمت ها نیز برنامه ریزی کنید. به خاطر داشته باشید: «موفقیت، تکرار لجوجانه کارهای ساده و درست است.»

 

علاقه مندی هایتان را فراموش نکنید

انسان، یک موجود تک‌ بعدی نیست و برای رسيدن به کمال آفریده شده است. به همين خاطر، تنها کافی است كه برای رسیدن به کمال، اشتیاق داشته باشد. انسان ظرفیت نامحدودی دارد و انسان موفق کسی است که با تمام توان از ظرفیت هایش استفاده می کند؛ با این همه، باید توجه داشت همانگونه که داوطلبان عزیز میتوانند به صورت نامحدودی برای تحقق برنامه های مطالعاتی و آمادگی خود در کنکور تلاش کنند و وقت بگذارند، باید زمانی را نیز برای خود و خواسته های شان درنظر بگیرند.

این هم بخشی از قابلیتهای انسان است که اگر بخواهد میتواند همه کارهای خود را به صورت هم زمان انجام دهد. روند آمادگی برای کنکور، یک روند طولانی است و ممکن است كه برای بسیاری از داوطلبان، با خستگی های روحی و جسمی فراواني همراه شود؛ بخصوص برای داوطلبانی که نتوانند یا نخواهند در برنامه خود، وقتی را برای انجام کارهای دلخواه غیردرسی شان در نظر بگیرند. جسم و روح هر یک از شما داوطلبان نیز، مانند سایر مردم، از انجام یک کار متوالی و یکنواخت خسته خواهد شد؛ پس خود را،  از همین ابتدا، فقط و فقط درگیر درس خواندن و آمادگی در کنکور مخصوصا نکنید.

بسته به اینکه در چه سطح علمی هستید و آمادگی درسی شما از قبل ً زمان هایی هر چند کوتاه را در طول هفته برای پرداختن به چقدر است، حتما تفریحات و برنامه های دلخواه خود در نظر بگیرید. اگر در نظر گرفتن این زمانها برای انجام كارهاي مورد علاقه و تفریح، باعث این نگرانی در شما شد که از درس خواندن عقب افتاده اید، به خود بگویید که دارید بابت زحمتی که در طول هفته کشیده اید به خودتان پاداش می دهید؛

پس سعی کنید خوب درس بخوانید بخصوص بعد از عید، بايد برنامه مطالعاتی خود را فشرده تر کرده و مدت زمان بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهید؛ البته در همان شرایط هم باز به یاد داشته باشید كه جسم و روح شما نیاز به استراحت دارد، و اگر این موضوع را خوب مدیریت کنید، نه تنها با انرژی بیشتری درس خواهید خواند، بلکه بسیاری از نگرانی های کنکور شما هم از بین خواهد رفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

بگـــو نظرت چیه؟

نظرات و پیشنهادات شما موجب حمایت و دلگرمی ماست

نظرات شما پس از ارسال،حداکثر ظرف چند ساعت توسط مدیریت تائید خواهند شد

دو × سه =