خانه / کنکور سراسری / چگونه برای کنکور و امتحانات در ماه رمضان درس بخوانیم؟

چگونه برای کنکور و امتحانات در ماه رمضان درس بخوانیم؟

 

چگونه برای کنکور و امتحانات در ماه رمضان درس بخوانیم؟

روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر تمرین بندگی و تقوا که مهمترین هدف این ماه است دارای مزایای بیشمار دیگری نیز هست. یکی از مهمترین آنها تقویت اراده و هوش هیجانی و همچنین تقویت حافظه است.

اُفت مطالعاتی طبیعی است

گرچه می‏توان به گونه‏ای برنامه‏ ریزی کرد که میزان و کیفیّت ساعات مطالعاتی کاهش پیدا نکند؛ امّا واقعیّت این است که اغلب داوطلبان به دلیل مواجهه با برنامه‏ های غیر‌متغیّری، با کاهش ساعات مطالعاتی و بعضاً با کاهش کیفیت مطالعاتی روبه‌رو هستند. باید بدانید ضمن آن که این وضعیّت تقریباً همگانی و فراگیر است، قابل جبران و اصلاح نیز هست.

انجام وظیفه
شایع‏ترین عامل افت ساعت و کیفیت مطالعه در ماه رمضان، تلویزیون و پخش سریال‏های چندگانه‏ ی آن است. البته اگرچه ظاهراً تلویزیون را عامل افت قلمداد کردیم، ولی باید صراحتاً اعتراف کنیم که عامل این افت، بی‏ برنامگی و بی‏ توجهی داوطلب نسبت به شرایطی است که در آن قرار دارد. واقعیت آن است که تلویزیون یک ابزار است و متولیان این وسیله خود را موظف به پرکردن اوقات روزه‌دارانی می‏دانند که پس از افطار، کاری جز نشستن در مقابل جعبه‏ی جادو و چشم دوختن به آن ندارند. پس تهیه‌کنندگان و سازندگان برنامه‏ ها مشغول عمل کردن به وظیفه‏ ای هستند که برای خویش قائل به انجام آن هستند.  حال باید از داوطلب آزمون سراسری پرسید: وظیفه‏ ی تو چیست؟ آیا تو هم باید مقابل تلویزیون بنشینی و به صفحه‏ ی آن چشم بدوزی یا وظیفه‏ ی دیگری را به‏ عهده داری که اگر آن را انجام ندهی، بدون شک کوتاهی کرده‏ ای؟ فکر می‏کنیم داوطلب جدی آزمون سراسری ترجیح می‏دهد تا وظیفه‏ ی اصلی‌اش را انجام دهد و تماشای سریال‏ها و مجموعه‏ های ماه رمضانی تلویزیون را به وقت مناسب‏تری موکول کند.

ابر و باد و … چه می‏‌کنند؟
نوبت‏ های غذایی ماه رمضان و فاصله‏ ی نسبتاً طولانی سحر تا افطار گروهی از داوطلبان روزه‏ گیر را در ساعات بعدازظهر با مشکل افت قند خون و بعضاً بی‌حالی مواجه می‏سازد. گرمای هوا نیز گاه این شرایط را تشدید می‏کنند. در این شرایط برخی گمان می‏کنند که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‏ اند تا ما نتوانیم کار درسی و مطالعاتی خود را به انجام برسانیم و خوب طبیعی است که ادامه‏ ی این شرایط یعنی فاصله گرفتن از سایرین. پس چاره چیست؟ یا باکید قید درس و کنکور را بزنیم و یا قید روزه و ماه رمضان را. به این گروه از داوطلبان باید گفت:اگر شرایط جدیدی پیش آمده است، درایت و هوشمندی حکم می‏کند که ما بهترین موقعیت‏ها را در شرایط جدید برای خویش بیابیم و براساس این موقعیت‏ها، وظایف‌مان را پیش ببریم. رفتار هوشمندانه اقتضا می‏کند که ساعات مطالعاتی خود را اندکی تغییر دهید و آن‏گاه ببینید که نه تنها ساعات مطالعاتی شما کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه در کنار ثبات میزان مطالعه می‏توان از کیفیت خوبی نیز بهره‏ مند شد. پیشنهاد ما این است که بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏های ساعت ۱۱ روز بعد ادامه دهید و پس از آن بخوابید.

توقّف ممنوع

بزرگ‏ترین اشتباه را کسانی مرتکب می‏شوند که با نگرانی از کاهش ساعات و یا کیفیت مطالعه، فعالیت درسی خود را متوقف می‏کنند. این گروه باید بدانند که قطع فعالیت، علاوه بر مختل کردن روند آماده‌سازی آن‏ها، شروع مجدد فعالیت درسی را با کندی روبه ‏رو می‏ سازد.

نکات طلایی برای نحوه مطالعه در ماه رمضان

۱- تا جایی که ممکن است از سحر تا ظهر به مطالعه بپردازید و بعد از ظهر را استراحت کنید.

۲- اگر نمی توانید مورد ۱ را رعایت کنید استفاده از شب تا صبح برای مطالعه هم پیشنهاد خوبی است که البته به نظر من پیشنهاد ۱ خیلی بهتر است.

۳- رژیم غذایی مناسب در این ماه را رعایت کنید.

۴- سعی کنید در طول روز زیاد از خانه بیرون نروید تا به دلیل گرمای زیاد انرژی شما تحلیل نرود.

۵- ساعات پس از افطار زمان مناسبی برای مطالعه محسوب می‌گردد؛ پیشنهادی که برای مطالعه وجود دارد آن است که در ساعات اولیه پس از افطار و به منظور رسیدن به یک تمرکز مطلوب مطالعه را به صورت روزنامه‌ای و سطحی به مدت حدود یکساعت دنبال کرده وسپس مطالعات سنگین خود را آغاز نمایید.

۶- حدود دو ساعت پیش از افطار، برای مطالعه عمیق و فراگیری مطلب، زمان مناسبی نیست و اما در صورت تمایل، می‌شود به همان مطالعه روزنامه‌ای مطالب و مرور سحطی موارد پیشتر فراگرفته شده پرداخت.

۷- ایام ماه مبارک رمضان را می‌شود از ساعات شب‌ و بامداد برای مطالعه بهره‌مند شد، یا شب ها تا حدود ۲ تا ۳ شب به مطالعه بپردازید و بعد ساعات نیمروزی را استراحت کنید یا تا حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب مطالعه داشته باشید و حدود ۲ تا ۳ ساعت پس از سحر را نیز برای مطالعه اختصاص دهید.

۸-به فکر رقابت باشید و تصور کنید در لحظه‌ای که شما به دلایل مختلف از مطالعه دست کشیدید دانش‌آموزان بسیاری هستند که با وجود شرایط مشابه با شما سختی‌ها را تحمل

کرده و با جدیت مطالعه می‌کنند. روحیه‌ی رقابت سطح انرژی را در شما بالا می‌برد.

۹-آیات قرآن کریم حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند؛ بنابراین بهتر است در روز چند آیه از قرآن بخوانید و به خداوند توکل کنید.

۱۰-هنگامی که گرسنه هستید و حوصله‌ی مطالعه ندارید مقداری استراحت کنید و سپس به سراغ تست یا خلاصه‌های‌تان بروید و نگاهی اجمالی به آن‌ها بیندازید.

۱۱- برنامه‌ریزی را فراموش نکنید. قبل از شروع مطالعه برای خودتان مشخص کنید که قرار است در روزی که پیش رو دارید کدام مباحث را مطالعه کنید. اگر هنگام صبح موفق به اتمام آن‌ها نشدید خود را ملزم کنید که پس از افطار از دیدن برخی سریال‌های تلویزیونی خودداری کرده و به جایش برنامه‌ی خود را تمام کنید.

اما اصولا مکانیسم بدن در ایام ماه رمضان ایجاب می‌کند تا حدی احساس کسالت و خستگی به صورت همیشگی برای انسان وجود داشته باشد؛ اما به همان میزان بدن انسان تحمل استراحت و خواب کمتر را نیز خواهد داشت، البته ساعات قبل از افطار تمایل به استراحت بیشتر وجود دارد و در ساعات پس از افطار نیز در دو مقطع حدود یک ساعت پس از افطار و نیز در حدود ساعت ۱۱ شب تمایل به خواب در بین افراد وجود دارد.

 

همچنین ببینید

یک ماه مانده به کنکور چه کنیم؟

یک ماه مانده به کنکور چه کنیم؟ سایت دانشجوفا :حدود چهل روز تا آزمون سراسری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *